Zo života knihy (5) - Vydavateľstvo Motýľ


V predošlom článku u Moon ste si mohli prečítať rozhovor so slovenskou autorkou Vitou Jamborovou a zasúťažiť si o jej knižku, Srdcová dáma, ktorá má mimochodom úžasnú obálku, a ja sa už neviem dočkať, kedy si ju prečítam. 
V dnešnom piatom článku budete mať možnosť dozvedieť sa niečo viac o známom slovenskom vydavateľstve Motýľ, ktoré sa sústreďuje aj na vydávanie prvotín. 


V súčasnosti je MOTÝĽ moderné dynamické vydavateľstvo, ktoré sa flexibilne prispôsobuje vkusu čitateľov a reaguje na trendy a výzvy súčasnosti.
Lyn: Ako vznikol názov Vášho vydavateľstva? 
Jana Benková: Pri zrode vydavateľstva MOTÝĽ bola kniha Liečivé rastliny z Božej záhrady od rakúskej autorky Márie Trebenovej. Kniha vyšla na jar v roku 1991 a veľmi úspešne – vypredala sa v celkovom náklade 200 000 výtlačkov na Slovensku i v Česku. Pri jej plánovaní zakladateľ Branko Kocian premýšľal o názve vydavateľstva a napokon ho vymyslel vďaka spomenutému knižnému titulu, ktorý sa potom stal bestsellerom. V súčasnosti je MOTÝĽ moderné dynamické vydavateľstvo, ktoré sa flexibilne prispôsobuje vkusu čitateľov a reaguje na trendy a výzvy súčasnosti. V minulosti pod značkou MOTÝĽA vychádzala aj edícia Skvosty svetovej literatúry, kuchárske knihy, športová literatúra a literatúra o životnom štýle, v súčasnosti sa už desať rokov sústreďuje najmä na ženskú literatúru od slovenských autoriek a autorov, ale prekladá aj úspešné tituly z mnohých oblastí. Už niekoľko rokov MOTÝĽ úspešne ponúka aj edíciu motivačnej literatúry z oblasti financií. Autorom tejto série je Robert T. Kiyosaki, ktorý si získal milióny čitateľov na celom svete. 

Lyn: Čím si musí prejsť kniha, kým sa dostane na pulty kníhkupectiev?
Jana Benková: Po tom, ako nám autor ponúkne rukopis knihy, sa rozhodneme, či sa hodí do koncepcie nášho vydavateľstva. Ak áno, rukopis dostane na stôl editor, jazykový redaktor, grafik – a všetci tí aj v spolupráci s autorom pripravujú konečnú verziu knihy do tlače vrátane návrhu, hľadania a prípravy jej obálky. Na konci tohto príbehu sa začína ďalšia, rovnako dôležitá etapa – marketingová prezentácia knihy a autora, o ktorú sa komplexne stará vydavateľstvo MOTÝĽ.

Lyn: Ako editor pracuje s autormi na rukopisoch? Prebieha to väčšinou osobne alebo cez internet?
Jana Benková: Oboma spôsobmi, záleží na ich dohode.

Lyn: Prečo vydávate iba jednodielne knihy a nie knihy na pokračovanie?
Jana Benková: Nie je to tak, vydávame aj pokračovanie kníh – napríklad od Noaha Gordona trilógiu Liečiteľ – Šaman – Lekárka. Ale je ich podstatne viac.

Lyn: Akým spôsobom propagujete knihy?
Jana Benková: Všetkými dostupnými tradičnými spôsobmi, ale hľadáme najmä nové formy, pred dvoma rokmi sme práve my začali so spojením produktovej a osobnostnej línie reklamy a ako prví sme začali na bilbordoch propagovať knihu spoločne s tvárou jej autora... Jednej z našich autoriek sme vytvárali aj malé papierové maketky, ktoré vyzerali ako papierová bábika... Nových foriem reklamy máme a aj chystáme viac, neuspokojíme sa len s formami prezentácie, aké sa tu využívajú desaťročia, chceme skúšať nové veci.

Lyn: Majú knihy od začínajúcich autorov dobrú predajnosť?
Jana Benková: Je to individuálne, ale ak je kniha podporená dobre cielenou reklamou, je úspešná.

Lyn: Ak chcú autori propagovať vlastnú knihu, vydanú vo Vašom vydavateľstve (napríklad chcú zorganizovať stretnutie s čitateľmi v nejakom kníhkupectve), musia si to vybaviť sami alebo všetko zabezpečí vydavateľstvo?
Jana Benková: U nás zabezpečujeme komplexnú prezentáciu autorov aj kníh – od tlačových správ o knihe, rozhovorov s autormi, ktoré pripravujeme a umiestňujeme v tých najsledovanejších tlačených aj elektronických médiách až po besedy s autormi v najväčších sieťach kníhkupectiev. Pri každej novej knihe postupujeme veľmi koncepčne a plánovane, o čom každý týždeň svedčí aj počet niekoľkých desiatok mediálnych výstupov našich kníh alebo autorov. Priestor na organizovanie besied v iných formátoch majú sami autori, ktorým však pri každej aktivite pomáhame s propagáciou v celoštátnych aj regionálnych médiách. Takisto im v prípade potreby poskytujeme odborné mediálne poradenstvo – čo sa týka verejného vystupovania a aj odporúčania médií podľa sledovanosti čitateľov alebo divákov.

Za poskytnutie rozhovoru ďakujem Jane Benkovej

Tiež sa môžete zapojiť do súťaže. Tento raz však nebudete odpovedať na súťažné otázky, ale trochu pátrať po internete. 
FORMULÁR
Súťaž je ukončená

9 komentárov

  1. Toto vydavateľstvo máva veľmi pekné obálky. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vydavateľstvo je jedno z tých lepších na Slovensku a ako poznamela Aly V. majú krásne obálky. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlasím, niektoré sú veľmi pekné. Mne sa najviac páčila obálka na Prežila som svet a na Dáždnik pre Tamaru :D

      Odstrániť
  3. pridávam aj komunikáciu, ešte sa mi nestalo aby mi do pár minút neodpísali :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mne sa práveže páči, že vydávajú najmä jednodielne knihy. V poslednom čase ma berú viac než dlhé série. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Čo ja viem... ja nie som veľmi zvyknutá čítať jednodielne :D takých som čítala veľmi málo

      Odstrániť
  5. Je fajn, že máme vydavateľstvá, ktoré sa venuju slovenským autorom.:) Dobrý rozhovor.^^

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Musím uznat, že obálky mají krásné :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Každý tu chváli obálky, ale mne sa z neznámych dôvodov nepáčia :D sú však aj výnimky (Dievča s mačacím menom atď :)) :D ale ako nehovorím, že to vydavateľstvo nemám rada. Práve to sa mi páči, že vydávajú slovenských autorov. Veľa dievčenských románov som od nich čítala :)

    OdpovedaťOdstrániť