Slza | Aj jedna slza môže zničiť svet

Lauren Kate | Slza - Atlantída #1 | Teardrop | 382 strán | Goodreads | knihcentrum.sk | Gorila | Martinus | bux.sk

Sedemnásťročná Eureka má za sebou krutú skúsenosť. Auto, ktorým sa spolu s mamou vezie po Sedemmíľovom moste na letisko v Miami, zmietne obrovská vlna do mora. Mama zahynie, Eureka sa vracia do života s ranami na duši i na tele. Nedarí sa jej včleniť do otcovej novej rodiny, po pokuse o samovraždu odmieta pomoc psychologičky, zanevrie aj na cezpoľný beh, ktorý predtým mala veľmi rada. Zo smútku ju vytrhne stretnutie s Anderom, tajomným chlapcom, ktorý sa objavuje v tých najnečakanejších chvíľach. A keď si Eureka prevezme dedičstvo po mame – medailón s lapisom lazuli, hromový kameň a knihu napísanú nezrozumiteľným jazykom –, začnú sa okolo nej diať čudné veci. Čoraz väčšmi sa presviedča, že matkina smrť nebola náhodná. Ale čo znamená varovanie, že nikdy nesmie vyroniť jedinú slzu?
Prvá veta: Bolo to takto: Za súmraku zapadalo jantárové slnko. 

 Lauren Kate je jedna z popredných svetových spisovateliek, ktorej príbehy sú určené v prvom rade pre mládež. Čítala som od nej knihu Pád a Súženie - ďalej som sa akosi neprebojovala. Prvá časť sa mi celkom páčila, ale pri dvojke som mala problém prísť do konca a pokračovanie ma nezaujímalo. Čítala som zopár recenzii - negatívnych aj pozitívnych - a z nich som si utvorila približný názor. Myslím si, že pravým lákadlom na knihách od Lauren sú obálky. Inak to nebolo ani pri novej sérii Atlantída - tu ma však hneď zaujala aj anotácia a veľmi som sa na knihu tešila. 

Slza je úplne iná káva ako Padlí anjeli. Eureka nesie obrovské bremeno celosvetových rozmerov, ale keďže ona nie je jedným z čitateľov, zistí to až v trištvrtine príbehu. Osobne ma dosť mrzí, že sa už v anotácii (dokonca v samotnom názve série) vyzradilo, v čom spočíva celá záhada knihy. Čítala by som v oveľa väčšom napätí, keby som bola rovnako nevedomá ako Eureka. Takto sme všetci prišli o veľké prekvapko a strany som otáčala v prvom rade preto, aby som zistila, kedy príde Eureka na tajomstvo o Atlantíde. 
Zrejme aj toto je dôvod, prečo mi občas pripadala trochu prispatá. Nespojila si očividné náznaky dokopy tak, ako som to urobila ja, a preto by som ju zaradila do kategórie priemerných hrdiniek, ktoré príliš nezaujmú, ale ani nikoho neurazia. Celkom sa mi však pozdávalo vykreslenie jej chladného charakteru, občas pôsobila ako potvora, no nie vždy sa autorke podarilo udržať jej tvrdú masku nedostupnej hrdinky. Sem-tam jej zmäklo srdce a pri posledných scénach s Anderom až príliš. Vôbec mi k nej nesedelo, ako sa mu otvorila. V celej knihe sa stretli iba párkrát a aj to ju Ander stopoval ako hliadkovací pes, čo by bolo mne podozrivé a vydesilo by ma to na smrť, nech je akokoľvek krásny a spája ma s ním hocijaké neviditeľné puto. 

Nepoznala ho, behom knihy sa z nich nestali ani priatelia, ako sa medzi nimi zrodila obrovská osudová láska, je nad moje pochopenie. Nie som veľkým fanúšikom insta-love. Keď boli Eureka a Ander spolu, pôsobilo to na mňa neprirodzene. Myslím si, že jeho postava knihe nič nedala. Nijako sa nevyvinul jeho charakter - občas vo mne budil dojem, že je tam nastrčený len preto, aby mohla autorka vytvoriť milostný trojuholník. Keby okrem toho začiatku v celej knihe o ňom nepadla ani zmienka, vôbec by som si to nevšimla.

Na druhej strane postava Brooksa mi tam sadla ako uliata. Mám slabosť pre najlepších kamarátov hlavných hrdiniek. Tešila som sa na každú scénu s ním. Hlavne preto som nutne potrebovala zistiť, prečo sa začal správať tak, ako sa správal. Túto jednu vec môj mozog nevedel poriadne spracovať a mala som chuť kričať na stránky, aby sa konečne spamätal. Kvôli tomu, čo som zistila, sa mi výrazne uľavilo, ale zároveň mám z druhej časti obavy. Neviem si predstaviť, ako sa situácia vyvrbí, ale autorka bude mať veľký problém so mnou, ak sa tam Brooks neukáže a Eureka sa zabuchne po uši do Andera. Možno vtedy si budem pripadať, že sa celý svet v tejto knihe obrátil hore nohami. 

Ďalšie postavy dotvárali celkovú atmosféru. Tak trochu som dúfala, že sa o záhade Atlantídy dozviem viac, ale toto je skôr príbeh o láske ako o prežití a spoznávaní nových vecí. Nepriatelia, ktorí šli po Eureke, sa mi zdali rovnako umelí ako Ander (vidno, že sú príbuzní), boli tam úplne zbytočne. Keby im naozaj šlo o to, o čom hovorili, snažili by sa ublížiť Eureke odhodlanejšie a nešetrili by si sily do záverečnej scény. 
Lauren asi nie je veľkou fanúšičkou akcie a dobrodružstva, aj keď tu bolo pár drsných scén, ktoré ma šokovali, a čudovala som sa, či čítam, stále tú istú knihu. Mala som pocit, akoby si ani ona nebola istá, či píše furt to isté. Jej neistota sa odrážala v Eurekinom správaní. Napríklad po prvej drsnej scéne sa spamätala na môj vkus až príliš rýchlo. Išlo naozaj o vážnu vec a ona to zamietla pod koberec. Iné hrdinky by mali nočné mory nasledujúce dve kapitoly. Eureka dostala na spamätávanie štyri strany a potom sa pohla ďalej. Z matkinej smrti sa nespamätala celú knihu, ale táto jedna udalosť ju nijako nepoznačila? 
Neverím. 

Zhrnutie: Eureka riešila dosť často vnútorné dilemy a príbehu dominovali veľmi pekné, dokonca až umelecké opisy. Čakala som, že ma budú nudiť, ale nebolo to tak. Osviežili dej a vynahrádzali strohé dialógy. Veľkým plusom bol Brooks. nebyť jeho, knihu nečítam. Jeho postava ťahala celý príbeh dopredu. Neustále som dúfala, že Eureka konečne odhalí, akú bude mať jej kamarát skutočnú úlohu v príbehu. Ander ma nezaujal a spracovanie témy o Atlantíde sa mi veľmi páčilo, len keby tam toho bolo viac. Napriek tomu, že som našla veľa vecí, ktoré mi nesedeli, od knihy som sa nevedela do konca odtrhnúť. Som zvedavá na pokračovanie a dúfam, že bude mať rovnako úžasnú obálku ako jednotka. 
Čo na to ostatní?


Nielenže v sebe kniha ukrýva záhadný a originálny fantasy príbeh, má dokonca aj krásnu obálku, ktorú som si skutočne zamilovala.
Naty
Dej je očarujúco rozprávkový. Autorka do knihy vsadila aj svoj vlastný príbeh o Atlantíde, čo som veľmi ocenila. Bolo to nádherné čítanie, ktoré určite poteší nejedného čitateľa
Natalie Nathaly
Moje hodnotenie:

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar

14 komentárov

  1. Men sa tiež od autorky páčil len Pád, čiže prvý diel. :) Možno po knižke siahnem, no ak nie asi mi to neublíži.
    Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja som Pád ani nečítala :D Tie obálky na ňom sú skvelé, ale akosi som sa k nemu nedostala vôbec :D Pri Slze máš pravdu :D Ander tam bol úplne zbytočný, lebo nič neurobil :D A inak, vďaka, že si ma tu spomenula :3 úplne ma to potešilo :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. On len zavadzal :D som zvedavá, čo bude robiť v dvojke, ale predpokladám, že ešte viac zavadzať :D
      A jasné.... tak chcela som nejako oživiť recenzie a toto sa mi zdalo ako dobrý nápad. Čitateľ sa tak dozvie viac názorov na knihu :D

      Odstrániť
  3. súhlasím a stotožňujem sa s kazdučkým slovom tvojej recenzie, ono námet je super, ale Lauren nevyužila celkový potenciál

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tá ho nevyužíva nikdy, mohla by na tom trochu popracovať, je toho škoda

      Odstrániť
    2. ved práve, keby si dá na tom zálezat, tak by to bol oveľa lepší príbeh

      Odstrániť
  4. tá kniha ma dosť láka, aj keď nemá boh vie aké hodnotenia... tak či tak si nemôžem pomôcť, tie mená hlavných hrdinov sú také hnusné :D Eureka a Ander WTF? :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. S Eurekou problém nemám, ale s jednou blogerkou sme už riešili meno Ander :D Mne pripomína jedného známeho a knižná predstava sa mi o to viac sprotivila. Brooks je lepšie meno, aj keď nechápem, prečo ho nevolali Noah, keďže to je jeho krstné meno. Bolo by to krajšie.

      Odstrániť
  5. Mne sa opisy páčili, no romantika tam bola ustavične a to mi kazilo dobré dojmy z knihy.
    P.S. Ďakujem, že si sem dala aj úryvok z mojej recenzie :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne by tá romantika ani tak nevadila, keby ju vedela do príbehu poriadne zapracovať. Proste nie som fanúšikom insta-love a už mám dojem, že to vychádza z módy :D
      Nie je začo :D

      Odstrániť
  6. Mne sa kniha páčila menej. Lebo podľa mňa sa tam dokopy nič nestalo. Takmer žiadna Atlantída, Anderove 4 scény či koľko ich mal a zrazu sú spojení osudom či minulým životom alebo čím (to mi pripadalo jednak nereálne, ako hovoríš, no aj veľmi podobne s padlými). No.. kniha mi nesadla ako nakoniec aj Padlí, no chcela som ju skúsiť, lebo o Atlantíde sa každý deň knihy nepíšu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak ja stále bude dúfať, že v dvojke sa to nejako rozbehne :D Uvidíme :D možno nakoniec skončím ako pri padlých anjeloch. Po druhý diel a dosť :D

      Odstrániť
  7. Ja som Padlých anjelov vzdala už po jednotke, ale ako tebe, aj mne sa v tomto prípade zapáčila obálka a anotácia. Každopádne som z viacerých recenzií pochopila, že nápadu a výraznejšieho deju je zrovna primálo a autorka sa zase zamerala na romantiku... Takže neviem, či si knihu niekedy prečítam.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Keby tú romantiku vedela dobre spracovať, nič nepoviem. Ale neviem, či by sa u nej nevyplatilo viac sa zamerať práve na dej a na nápad :D

      Odstrániť