Keď chce oheň horieť a voda plynúť...

Holly Black, Cassandra Clare | Železná skúška (Magisterium #1) | 278 strán | Ikar | Goodreads | Martinus | bux.sk | Gorila

Prvá veta: Muž na bielej stene ľadovca z diaľky vyzeral ako mravec, ktorý sa pomaly šplhá po porcelánovej miske. 
Callumovi Huntovi už od malička otec vštepoval do hlavy, že magistérium, škola pre čarodejníkov, je zlé. Že mágia je zlá a on sa jej musí za každú cenu vyhnúť, čo dokáže jedine tak, že zlyhá na prijímacích skúškach. Ale zatiaľ čo ostatné deti túžia iba po tom, aby ich prijali a robia preto úplne všetko, Call sa napriek tomu, nechtiac, dostane do magistéria, pretože si ho vyberie majster Rufus za svojho učňa spolu s Tamarou a Aaronom.
Call si začne postupne uvedomovať, že magisterium nie je až také zlé, ako mu otec tvrdil, a že priatelia ani mágia nikdy nie sú na škodu. Aké tajomstvá však temné tunely školy skrývajú? A čo Nepriateľ a neustále hroziaca vojna? Zohráva v tom všetkom Call nejakú dôležitú úlohu?
Myslím, že na tú poslednú otázku ste si odpovedali už aj sami.
Na sériu Magisterium som sa veľmi tešila. Nielen kvôli tomu, že spoluautorkou je Cassandra Clare, od ktorej by sa dobre čítali ešte aj poznámky na fyziku, ale aj preto, že ide o školu pre čarodejníkov a do toho všetkého je začlenená práca s elementmi. Z tohto mixu môže vzniknúť jedine dobrý príbeh.
Počas čítania som však mala dosť často dojem, že autorky chodili na súkromné konzultácie k Rowlingovej. Vážne som sa v tom nesnažila hľadať Harryho Pottera, no ono to prišlo akosi samo. Cítila som to v niektorých postavách a v deji. Samozrejme, čitateľ nie je ukrátený o originálne prvky a strany sa otáčajú takmer samy, ale opäť tu máme nezvyčajnú trojicu priateľov (jedno múdre a trochu namyslené dievča a dvoch chlapcov), o ktorých by ste si nikdy nemysleli, že si k sebe vytvoria nejaký hlbší vzťah. Postupne, ako spolu trávia viac času, si však začínajú dôverovať. Sila priateľského puta môže pomôcť, hlavne ak vám ide o krk.
Najväčší problém som mala so záverom a strhla som kvôli nemu pol kvetinky. Prečo?
SPOILER: Predstavte si, že by Voldemort nestrčil do Harryho iba časť svojej duše, aby bol nesmrteľný, ale presťahoval by sa k nemu do tela rovno celý. Presne takto to totiž je v tejto knihe, čo jej výrazne ubralo na kvalite.
Veľmi dúfam, že autorky majú nejaké super zápletky, ktoré napchajú do ďalšej knihy, a z tohto chaosu ladne vykľučkujú a ja z toho napokon v šoku padnem na zadok.
Inak je to napísané vážne dobre a pútavo. Nenájdete jedinú zbytočnú vetu, vidno, že si Holly a Cassandra pri písaní dávali veľký pozor a rozmýšľali pri každom jednom slove, či niekam dej posúva, alebo nie, za čo majú rozhodne bod hore. Aj keď mi záver prekážal, nemôžem povedať, že by sa dal ľahko predvídať. Moje úvahy sa uberali úplne iným smerom. Celé sa to nakoniec v jednej časti zvrtlo, čo som vôbec, ale vôbec nečakala, a naďalej som musela špekulovať nad Callom a tým, čo je vlastne zač. Vážne, budete si nad tým lámať hlavu až do konca... a vlastne, keby sa to nepodobalo na HP, určite by si ma ten nápad získal.
Musím však vyzdvihnúť celkovú atmosféru. Holly a Cassandra rozhodne vedia čitateľa pripútať k stoličke. Nenudia ich zdĺhavými opismi a všetko potrebné vedia napísať pár vetami tak, aby sa naša predstavivosť naplno rozbehla. V hlave sa mi pri čítaní premietali veľmi živé obrazy a som zvedavá, akým smerom sa bude séria uberať. Určite na ňu budem pozorne striehnuť, pretože pri Cassandre sa nedá nikdy povedať, ako jej príbehy dopadnú. Možno toho sa obávam najviac... konca série.

ZHRNUTIE: Knižka môže byť dobrým dobrodružným príbehom pre mladších, ale upúta aj staršie publikum. Hlavne pokiaľ hľadáte ľahké čítanie na podvečer pri chladenom nápoji. Svoje si v nej určite nájdu fanúšikovia Harryho Pottera. Niektorí v nej objavia viac spoločných znakov a niektorí menej. Rozhodne však nebudete predvídať, ako sa to celé zvrtne. Akčné scény, pri ktorých nebudete dýchať, by som síce spočítala na jednej ruke, lebo prvá polka knihy sa nesie v uvoľnenejšom duchu, ale nemala som potrebu zavrieť to a ísť robiť niečo iné, len aby som sa prebrala. Knižka vás strhne a zaujme a to, ako budete vnímať samotný záver, záleží skôr od vkusu a od toho, či ste čítali HP.

Moje hodnotenie: 
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar

4 komentáre

  1. Ak sa to v mnohom podobá na HP, tak si nie som istá, či by som si to ako fanúšik HP užila, pretože by som v tom hľadala len tie podobnosti. Hlavne keďže je autorkou Cassandra Clare, ktorá už má za sebou množstvo konfliktov s fanúšikmi HP a vykrádaním. Ale ak to chápem správne, táto séria sa už netýka Tieňolovcov, že? Ak hej, tak sa oceňujem, že sa autorka KONEČNE pohla aj iným smerom :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie, netýka sa Tieňolovcov, ale ak mám pravdu povedať, pripadá mi to, ako keby tam toho CC veľa nepísala. Nebolo to ani také vtipné ako Tieňolovci. Možnože tam capli jej meno, aby sa to lepšie predávalo. Alebo ja fakt neviem. Necítila som tam ten jej štýl, ktorý zbožňujem pri TMI.

      Odstrániť
    2. Tak možno to bol jej nápad a tá druhá to spísala :D

      Odstrániť
  2. Skvělá recenze :) Už se těším, až se do knížky pustím, jsem na ni zvědavá :)

    OdpovedaťOdstrániť