Susan Ee - Pád anjelov (Penryn a Koniec sveta#1)



Autor: Susan Ee
Názov knihy: Pád anjelov
Názov série: Penryn a Koniec sveta#1
Pôvodný názov: Angelfall
Počet strán: 285
Vyšlo v motto young 20. 1. 2014
Kúpte si TU
Už je to šesť mesiacov, čo anjeli apokalypsy zostúpili z neba, aby zničili svet. Za bieleho dňa panujú v San Franciscu pouličné gangy, v noci strach a beznádej. Počas jednej z takých nocí légia anjelov unáša bezbranné dievčatko a jej sedemnásťročná sestra Penryn sa rozhodne, že urobí čokoľvek, aby ju zachránila...


Musím povedať, že to bola poriadna akčná jazda so skvelými protagonistami, na pozadí ktorej sme mali možnosť nielen nahliadnuť do Susaninho zvráteného sveta, zničeného anjelmi, ale získali sme aj skvelý náhľad do života ľudí, ktorí sa všemožne snažili vyrovnať obrovskej presile. A to si žiada odvahu. Ja by som sa na ich mieste už dávno zahrabala kamsi pod zem a prečkala tam celú apokalypsu. 
Knižka nie je hrubá a do čítania som sa pustila s miernymi obavami, lebo som si nebola istá, čo môžem čakať. Áno, Pád anjelov mal skvelé hodnotenia, ibaže ja som skôr ten prípad medzi čitateľmi, ktorý si môže urobiť skutočný názor až po dočítaní. Veľakrát nájdem pozitívnu recenziu na knihu, a nakoniec sa mi vôbec nepáči (Výnimočná, Rezistencia, Fifty Shades of Grey,...). Našťastie, Pád anjelov nie je ani zďaleka tento prípad. Dej ma strhol náramne rýchlo. 

Veľkú rolu u mňa hrala hlavná hrdinka Penryn. Charaktery šestnásť alebo sedemnásť - ročných dievčat sa mi zdajú v mnohých knihách poriadne zbabrané. Začnú fňukať, zbytočne si namýšľať hlúposti, nevidia, čo je jasné aj menej rozumovo schopnému, a majú tendenciu strácať sa vo vlastných myšlienkových pochodoch. Penryn mala výborný charakter, za čo má odo mňa autorka obrovské plus. Získala si ma už len jej postojom a tak trochu mi odhodlaním bojovať za sestru pripomenula Katniss. Nerozmýšľala stále dookola o romantických momentoch jej života ani sa nenechala príliš uniesť Raffyho dokonalým vzhľadom. Sympatie medzi hlavnými postavami neboli okamžité. Práve naopak, trvalo dlho, kým si medzi sebou vybudovali akú-takú dôveru. 
Veď tak by to malo byť v každom príbehu s podobnou tematikou. Hlavné hrdinky sa s obľubou zabuchnú do úhlavného nepriateľa už na druhej strane knihy a pritom je na GR napísané, že bude mať celá séria šesť dielov. Vtedy sa mi až zastaví mozog. O čom tam chce autorka ešte písať, pokiaľ sa v trištvrtine prvého dielu točila iba okolo zamilovanej dvojice?

Vzťahy medzi ľuďmi (alebo anjelmi a ľuďmi, upírmi a ľuďmi... to je jedno, strčte si na toto miesto, koho len chcete, pre všetkých to platí rovnako) sa nevytvoria z ničoho. Záleží na činoch a správaní, postavy sa musia aspoň trochu spoznať predtým, ako medzi nimi vznikne puto. Nech mi niekto netvrdí, že sa dá behom dvadsaťštyri hodín po uši do niekoho zamilovať a myslieť si, že z toho bude láska na celý život. Veľa autoriek žije v peknej predstave. No radila by som im viac sa zamerať na budovanie sveta a vymýšľanie zápletky. Charaktery si k sebe určite nájdu cestu a objavia aj ich miesto v tomto novovytvorenom svete.

Presne ako Penryn s Raffym. Nedalo sa ich nezbožňovať. Obaja mali svoje chyby. Raffy, aj keď patril k nádherným a mocným anjelom, sa predsa len nejavil ako nejaká novšia verzia Eddyho z Twilightu. Jeho negatívne vlastnosti sa vyrovnali tým pozitívnym, čo zapríčinilo, že sa mi zdal jeho charakter oveľa uveriteľnejší. Zároveň som mala väčšiu šancu vidieť rozdiel medzi uvažovaním anjelov a ľudí. Pre nich platia odlišné zákony a za zlo pokladajú úplne iné veci ako ľudia. 

Viac postáv mi akosi neprirástlo k srdcu. Dôkazom toho je už len to, že si poriadne nepamätám, ako sa volali. Najviac ma trápili osudy Penryn a Ruffyho. V pamäti mi okrem nich zostal iba Obi, dvojičky, mama Paige a Penryn a ešte Paige (Chúďa dievča!) - V noci z nej budem mať nočné mory. Čudujem sa autorke, že na to, čo spravila, mala žalúdok. Najhoršie pre mňa bolo zvládnuť strany 245 až 247. Radšej pri tej scéne nejedzte, lebo skončíte ako ja. Celý príbeh bol podaný veľmi priamo, realisticky a naberal až drsný podtón. 

Dej knihy ubiehal relatívne rýchlo. Nebol ani úplne predvídateľný, niečo som si domyslela, niečo ma dosť prekvapilo a aj opisy mi celkom sadli. Dlhú dobu som bola presvedčená, že dám knihe plné hodnotenie, ale pri konci som zmenila názor a strhávam pol kvetinky. 
Prečo? 
Koniec sa mi zdal mierne odfláknutý, našla som pár kostrbatých viet, ktoré ma brzdili pri čítaní. Nie raz som sa pozastavila a kukala na vetu, v ktorej by som úplne prehodila slovosled. 
Ďalšia vec sa týkala záverečných scén.
SPOILER (Nerada by som niekoho pripravila o prekvapenie z konca. Ak si ho chcete prečítať, vyznačte červené riadky myšou.)
Penryn bola paralyzovaná, tak fakt nechápem, ako mohla vidieť všetko, čo sa okolo nich dialo, akoby sa nachádzala priamo v centre diania. Nevedela otáčať hlavou a ani žmurkať, ak som to správne pochopila, však vyzerala ako mŕtva. Ako teda to všetko videla a aj dopodrobna opísala? A zdalo sa mi pritiahnuté za vlasy, ako zrazu Raffy vykročil s Penryn na rukách z budovy, šiel priamo cez všetok chaos, a asi trikrát tam bolo zdôraznené, že vyzeral ako nejaký anjel smrti/démon so zakrvaveným dievčaťom v náručí. Už som si to predstavovala ako spomalenú scénu z  nízko-rozpočtového filmu.
KONIEC SPOILERU

Som jediná, komu sa zdal ten záver divný? 
Ale inak som s knižkou spokojná. Neviem sa dočkať ďalšieho dielu, dúfam, že bude už čoskoro.

Odporúčanie: Príbeh je skvelý, akčný, napínavý, niekedy až hororový - a je to zasadené do pos-apokalyptického prostredia. Hlavní hrdinovia sú skvelí a idú si za tým, čo chcú. Ak máte chuť na knihu, kde sú anjeli skôr príšerami ako bytosťami so svätožiarou, táto kniha sa vám bude páčiť. Neočakávajte žiadnu presladenú YA.


Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia.


13 komentárov

  1. Ide o nadprirodzené bytosti a fantasy, teda aj ten jed, ktorý Penryn paralyzoval mohol byť iný, že teda bola fyzicky paralyzovaná, ale vizuálne a psychické schopnosti mala v poriadku. Nevidím problém v tom, že nedokázala otáčať hlavou, veď ju do nejakého smeru aj tak musela mať otočenú a mohla teda dianie okolo seba vnímať (však veď keď sa Raffy trmácal cez kadečo, tak si viem predstaviť, ako pri tom natriasalo aj samotnú Penryn a mohla teda vidieť dosť vecí, čo sa okolo nej odohralo). Tú spomalenosť záverečnej scény som nejakoo bližšie nevnímala, možno preto, lebo som sa už na konci ponáhľala. aby som to čím skôr dočítala :) Mňa ináč najviac zaujala Penrynina matka, ja takéto šialené osôbky v knihách zbožňujem :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No pochybujem. Sama tam písala, že nevedela ani oči zavrieť, pochybujem, že krk by bolo jediné miesto, ktoré by jej zostalo ohybné. Ja som si proste nevedela predstaviť, že by som bola v niekoho náručí - áno, občas by to so mnou možno myklo -, ale ten rozhľad a to, ako všetko opisovala, zdalo sa mi až príliš na paralyzovanú osobu. Ja by som sa pravdepodobne na jej mieste pozerala akurát tak na nebo, kútikom oka by som zachytila nejaké pohyby pri mne a počula by som výbuch a streľbu. Keby ma zložil do nákladiaku, možno by mi odkväcla nabok hlava a vtedy by som niečo uvidela, ale inak mi to zmysel nedávalo. To by musela mať oči po celej hlave, aby všetko videla.
      Ani nejde o vnímanie tej scény, len ja som si to tak predstavila a pripadalo mi to potom hlúpe. Však prelistuj si tú časť, ako ju Raffy niesol z budovy cez ten chaos až k nákladiaku a koľkokrát tam opisovala, že ju nesie na rukách a obaja vyzerajú ako nejaké pekelné zjavenie alebo čo :D

      Odstrániť
  2. Tuhle knížku si chci moc přečíst. Myslím, že by se mi mohla líbit. :) a hlavně nema otravnou hrdinku.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. JA sa na knihu chystám, už ju mám doma a som fakt zvedavá :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Na toto som fakt zvedavá =)
    No, ten koniec, veď nič nemôže byť dokonalé :D Očami mohla hýbať? Tak teoreticky aspoň? xD A ak by to tam nebolo a písala by len že: Pozerám sa pred seba, ale veľa toho nevidím. Počujem dáke šramotenie. To len Raff, ktorý ma práve zdvihol a niekam nesie. Koniec. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak keď to prečítaš, určite sa ozvi, či si si to nevšimla aj ty :D :D Lebo teraz neviem, či som blbá, alebo to naozaj bolo divné :D

      Odstrániť
  5. Ahoj. Nominovala jsem tě do Goodreads TAGU, tak snad si uděláš čas a vyplníš ho. :) http://emsworldofbooks.blogspot.com/2014/01/goodreads-tag.html

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Páni :D Tak toto rozhodne stojí za prečítanie. Priznám sa, že som bola dosť prekvapená, keď som videla zmienku o tejto knihe. Temní anjeli :D S nimi pracujem...no a chcela som si to prečítala len zo zvedavosti, ale ty si ma totálne presvedčila :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Prečítaj si to, bude sa ti to páčiť :D :D Je to pecka, dosť drsné, ale super a ani preklad nebol zlý...

      Odstrániť
  7. Super recenzia, na jednej strane sa mi ten nápad (urobiť z anjelov záporákov) nepáči, na druhej strane to vyzerá celé dosť dobre... Uvidím, ak na knihu narazím, asi jej dám šancu.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Jáj ja som zedavá, kniha na mňa čaká :) Ale inak skvelá recenzka :)

    OdpovedaťOdstrániť