Michaela Zamari | Zákulisie samovydávania

Michaela Zamari | Zákulisie samovydávania | 240 strán | Goodreads | Martinus 

Prvá veta: Veľa ľudí sa ma počas posledných rokov pýtalo na samovydávanie, pretože v našej krajine to stále možno zaradiť medzi neobyčajné javy. 

Na Literárnom mecheche sa mi dostala do rúk novinka od Mišky Zamari – Zákulisie samovydávania. Zvyčajne podobné knihy nečítam. Aj o písaní a editorstve som si hľadala články na nete od zahraničných zdrojov, keďže tie naše ma neoslovili alebo sa nezaoberali tematikou, ktorú som chcela riešiť. 
S myšlienkou vydania knihy samonákladom som sa pohrávala dlhšie. Tento trend sa u nás za posledné roky dosť rozbehol a celkom ma lákala predstava slobody pri rozhodovaní o obálke, editorských zásahoch, vzhľade knihy... jednoducho sloboda vo všetkom a zároveň by som získala aj väčší zisk z predaja. 
Samovydávanie však ani zďaleka nie je také jednoduché, aby sa do toho mohol pustiť hocikto, o čom ma presvedčila práve táto kniha.
Priznám sa, že po jej prečítaní som upadla do depky. Mala som totiž akú-takú predstavu o tom, ako funguje samovydávanie (v knižnom svete sa predsa len pohybujem nejaký čas a veľa vecí som vedela), no mám dojem, že realita je ešte horšia ako moje čriepky informácií a v konečnom dôsledku vážne neviem, či by som sa rozhodla vydať knihu týmto spôsobom. Najviac ma od toho odrádzali dve veci: na začiatok treba veľa finančných prostriedkov (pričom autor nemá záruku, že sa mu vrátia) a, samozrejme, dane. 
Kniha od Mišky je skvelým návodom pre autorov ochotných podstúpiť riziko samovydávania, ale zároveň je aj úprimnou spoveďou, ktorou sa snaží ostatným otvoriť oči, aby sa v prípade, že do toho pôjdu, nepopálili a dobre zvážili pre a proti. 
Kniha nenásilným spôsobom predstavila autorkinu cestu k vydaniu, jej knižky a popritom všetkom ponúkla množstvo užitočných rád ostatným autorom – tentoraz nenarážam iba na samovydavateľov, ale aj na autorov, ktorí vydali knihu cez vydavko. Ja sama som si z toho dosť vzala do budúcna. V kapitole Autor ako marketingový manažér som našla niekoľko pomôcok a odporúčaní o tom, ako sa zviditeľniť na knižnom trhu. V dnešnej dobe už totiž neplatí, že vydanie cez vydavateľstvo automaticky zabezpečí reklamu a dobré predaje. Nie. Pravda je taká, že ak sa autor nestará o svoju značku aj sám, veľa čitateľov oňho nezakopne. Či už ide o samovydávanie, alebo vydanie klasickou cestou, v oboch prípadoch musí autor urobiť všetko, čo je v jeho silách, aby sa jeho knižka predala. A v oboch prípadoch si musí siahnuť hlboko do vrecka a ukrojiť veľa zo svojho voľného času. 
Miška v knihe predstavila z každého rožku trošku a poukazovala to na príkladoch na svojom vydávaní, za čo má môj veľký obdiv. Hovorila o číslach, o náklade, o tom, že u nás je takmer nemožné dopátrať sa k informáciám o daniach. Veľmi oceňujem podobnú otvorenosť a myslím si, že jej kniha je presne to pravé orechové, čo by si mali autori prečítať, aby naplno pochopili celý proces vydania. Aby zistili, čo všetko sa skrýva za tým, že k čitateľovi sa dostane voňavá, novučičká a kvalitná kniha. 


Autorka podrobne rozoberá korektúry textu, spôsoby tlače, výber obálky, väzby či distribúciu, povinné výtlačky a mnoho ďalších dôležitých vecí, ktoré sa nedajú len tak vygúgliť. Kapitola o distribúcii ma náramne potešila. O túto tému som sa dlho zaujímala a nevedela som si predstaviť, ako funguje, keďže na internete som o tom nenašla veľa informácií a v škole sme sa neučili až toľko, aby som si vedela spraviť ucelený obraz. Miška podrobne objasnila, ako knižka docestuje od autora až do kníhkupectva. 
V knihe okrem iného nájdete tiež názory iných samovydavateľov i autorov a ich skúsenosti s procesom vydania, ale aj s marketingom či internetovou platformou Wattpad, ktorá môže poslúžiť ako vhodný propagačný nástroj, pokiaľ ju autor využije správne. 
Miška myslela pri písaní tejto novinky naozaj na všetko a neobaľovala pravdu prikrášlenými omáčkami ani motivačnými citátmi. Tie totiž sú pekné a povzbudivé, no budú nám na dve veci, pokiaľ sa nedozvieme o samotnom vydaní knihy nič. 
Zhrnutie: Kniha je veľmi dobrým a jasným návodom na vydávanie samonákladom. Pomôže debutantom vykročiť na správnu cestu, ak do toho vážne chcú ísť naplno a niečo si privyrobiť, ale zároveň otvorí oči tým, ktorí vidia vo vydaní rýchly spôsob zárobku. Zákulisie samovydávania ma utvrdilo v tom, že ani tento spôsob vydania nie je taký výhodný, ako som predpokladala, čiže treba dobre zvážiť, aké vydanie sa autorovi oplatí viac. Cez vydavko alebo si pôjde po svojom? Kedysi totiž panoval názor, že knihy si sami vydávajú iba autori, ktorých odmietli vydavateľstvá, no to už dnes ani zďaleka neplatí. Pribúda čoraz viac šikovných autorov-samovydavateľov, ktorí veľmi dobre vedia, čo robia. Podstatné je, že ak do toho človek chce ísť, musí to byť na sto percent, pretože keď raz kniha vyjde, nebude cesty späť. Nezáleží na tom, či si autor vydal knihu sám alebo cez vydavateľstvo. Aj kniha vydaná vo vydavateľstve totiž môže byť odfláknutá a s chybami.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem autorke.
Uvažovali ste niekedy o vydaní knihy? Pokiaľ áno, skúsili by ste najprv osloviť vydavateľstvo alebo by ste skúsili vydanie samonákladom?

8 komentárov

  1. To vyzerá na fakt užitočnú knihu pre autorov.:) Rada by som si ju prečítala (momentálne súťažím na IG, tak drž palce :D), lebo ma zaujíma zákulisie vydávania a počula som, že sa z nej môžu poučiť aj blogeri. :D Inak príbehy nepíšem, takže som nad samovydávaním a vydávaním veľmi neuvažovala.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Držím. Myslím, že by ťa mohla baviť a áno. Je tam veľa užitočných info nielen pre autorov.

      Odstrániť
    2. Toto je svedectvo, ktoré poviem každému, aby počul. Som ženatý / vydatá 4 roky a piaty rok môjho manželstva mala ďalšia žena kúzlo, ktoré mi vzalo manžela a môj manžel ma opustil a naše deti, a my sme trpeli 2 roky, kým som nemal na mysli miesto, kde je to skvelé muž Dr, Adeleke, ktorý niekomu pomohol a rozhodol som sa ho skúsiť, aby mi pomohol priviesť môjho manžela domov, a verte mi, že mu pošlem iba moju fotku s mojím manželom a on ma požiadal, aby som dostal potrebné veci a po 24 hodinách ako mi povedal, videl som, že auto vjelo do domu, a hľa, bol to môj manžel a prišiel ku mne a našim deťom, a preto som rád, že sa každý z vás môže podobným stretnúť s týmto mužom a mať svojho milenca späť k svojmu ja ,, Jeho e-mail: aoba5019@gmail.com môžete ho tiež kontaktovať na WhatsApp: +27740386124 ... Budete radi

      Odstrániť
  2. Tiež som ju nedávno dočítala a je skvelá, aj pre ľudí, ktorých zaujíma to pozadie vydávania, propagácie a distribúcie kníh. Mne sa veľmi páči, že spomenula vrámci propagácie aj knižných blogerov/influencerov, ako si vybrať/nájsť tých kvalitných a to by si mali podľa mňa mrknúť aj všetci blogeri. Na jednej strane mi Miška potvrdila, že je za tým hromada práce, otvorila aj niektoré zaujímavé témy - napr. Mýtus ohľadom toho, že kto nemá dostatočne dobrú knihu pre vydavateľstvo, vydá si ju sám. Ja som sa stretla s dobrými aj zlými knihami cez samonáklad, takže vždy to je aj o určitej miere ako sa ten autor snaží :-) Celkovo by sa o knihe dalo veľa diskutovať.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to áno, myslím si, že hlavne pre autorov je to výborná pomôcka a môže ich postrčiť na správnu cestu, pokiaľ si chcú vydať knihu.

      Odstrániť
  3. Ak potrebujete korenie váš vzťah s viac lásky a romantiky ho kontaktovať prostredníctvom e-mailovú adresu: aoba5019@gmail.com a volať alebo WhatsApp na + 27740386124. Jedným z najlepších rozhodnutí, ktoré som kedy robil bol kontaktovať Dr Adeleke, aby mi pomohol dostať môj milenec späť, bol som život naplnený šťastím potom, čo som kontaktoval Dr Adeleke, pretože on nie len priviesť môj milenec späť ku mne tiež urobil našu lásku k sebe viac unikátne a vynikajúce.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Môj postoj k samovydávaniu zhŕňa tento článok: https://www.adhara.sk/?page_id=4827

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Toto je svedectvo, ktoré poviem každému, aby počul. Som ženatý / vydatá 4 roky a piaty rok môjho manželstva mala ďalšia žena kúzlo, ktoré mi vzalo manžela a môj manžel ma opustil a naše deti, a my sme trpeli 2 roky, kým som nemal na mysli miesto, kde je to skvelé muž Dr, Adeleke, ktorý niekomu pomohol a rozhodol som sa ho skúsiť, aby mi pomohol priviesť môjho manžela domov, a verte mi, že mu pošlem iba moju fotku s mojím manželom a on ma požiadal, aby som dostal potrebné veci a po 24 hodinách ako mi povedal, videl som, že auto vjelo do domu, a hľa, bol to môj manžel a prišiel ku mne a našim deťom, a preto som rád, že sa každý z vás môže podobným stretnúť s týmto mužom a mať svojho milenca späť k svojmu ja ,, Jeho e-mail: aoba5019@gmail.com môžete ho tiež kontaktovať na WhatsApp: +27740386124 ... Budete radi

    OdpovedaťOdstrániť