Zo života knihy (1) - Greenie knižnica

Ak ste sem zablúdili náhodou a neviete, o čo ide, prečítajte si úvodný článok k projektu Zo života knihy TU

Prišiel čas na zverejnenie prvého rozhovoru, v ktorom som vyspovedala Stana. Dozviete sa od neho niečo viac o Greenie knižnici.


Pôvodne to bola stránka, kde som chcel dať odmietnutú a nedokončenú knihu. Teraz je to webová stránka s viac ako štyridsať knihami od rôznych autorov. Miesto, kde sú pohromade tipy a triky, bezplatné knihy a kúsok každého človeka v knihách.

Lyn: Mohol by si na začiatok povedať niečo o sebe? Ako si sa dostal k písaniu?
Stano: V prvom rade všetkých pozdravujem a prajem veľa krásnych zážitkov pri čítaní a samozrejme písaní. Sú to práve autori a je jedno či profesionáli, či úplní začiatočníci, ktorí môžu vytvárať celé svety. A to asi nie je málo, či nie?
Som IT-čkar a pretože počítače sú ako starí bohovia (niekedy sa nedajú pochopiť a často si robia, čo chcú), dostal som sa postupne ku knihám cez počítačovú stratégiu (český Darkelf) a pre zmenu ďalšiu počítačovú stratégiu (Wesnoth). Robím kampaň, epické ťaženie... a akosi ma viac bavilo písať príbeh ako vychytávať bugy a iný hmyz v kóde. Pri podobných projektoch často robí jeden človek či skupina technickú časť, iná to testuje atď - a mňa najviac chytilo tvorenie príbehu.
A... kto som? Optimista, metalista, ateista a tak ako sa dentista pozrie niekomu na zúbky, tak sa ja pozriem rád na tvorbu amatérskych autorov. Ak sa zahryznutie podarí, radím, čo s tým - a ak nie, tak tiež. Som z Liptovského Mikuláša, komunikatívna potvora, zaujímam sa o vesmír, češtinu, mytológiu a ešte pár ďalších vecí - odhadom tak stovka koníčkov.
Okrem kníh samotných sa starám tiež o projekt Greenie Linux. Je to počítačový operačný systém (niečo ako Windows), ktorý má momentálne dve pekné prvenstvá. Nielenže je to prvý systém zo Slovenska, ale zároveň prvý systém na svete určený na čítanie, modifikovanie a písanie kníh a dokumentov. Na DVD je vlastne všetko pre to, aby sa na prázdny disk počítača či spolu s Windows pridal systém, kde sa dá urobiť kniha či rovno časopis od A po Z bez inštalácie akéhokoľvek programu - a zároveň to má všetky výhody Linuxu. Je teda zadarmo, úplne legálne, netreba antivírus a hlavne sa systém postupne nespomaľuje. A áno, ani neotravuje s hláškou o tom, že ste sa stali "potenciálnou obeťou kradnutia softvéru".

Lyn: Čo je Greenie knižnica?
Stano: Čo je Greenie knižnica, to je dúfam na stránke Greenie knižnica kdesi napísané. Pôvodne to bola stránka, kde som chcel dať odmietnutú a nedokončenú knihu. Teraz je to webová stránka s viac ako štyridsať knihami od rôznych autorov. Miesto, kde sú pohromade tipy a triky, bezplatné knihy a kúsok každého človeka v knihách. Zároveň dielo, ktoré by som chcel trochu vážnejšie spravovať. Nápadov je veľa, zmien je treba veľa taktiež a tak by som rád našiel spoluautora. One man show je niekedy dobrá vec, ale dosť často to ide na nervy.
Umelecky by som povedal, že Greenie knižnica je studňou kreativity. Nevieš, čo vytiahneš. Žiadne tisíckrát skopírované "tá najlepšia kniha na svete" či "tu je jediná pravda". Sú to kúsky snaženia tých ľudí, čo sú otvorení. Išli von so svojimi svetmi. Ukázali myšlienky, ciele, všetky tie okamihy, ktoré zobrali dych. A venovali úplne cudzím ľuďom svoje zatiaľ najlepšie diela. Greenie knižnica je plná humoru i utrpenia, filozofie i naivných básničiek.
Okrem kníh a návodov sú na webe tiež hry, puzzle a podobné veci do počtu. Dosť som hrdý na GKBN, zaraďovanie kníh, ktoré je mimoriadne jednoduché, či dosť netradičnú kalkulačku znakov. A na čo by som mohol byť viac hrdý ako na rozhovory s ľuďmi, ktorí urobili pre čitateľov na Slovensku a v Česku naozaj dosť veľa? Máte medzi nimi priateľov? Ja áno. A že tam nie je Dominik Dán a spol ma vôbec netrápi. Žily mi to netrhá. Pri srdci ma však zahreje, že sú tam aj ľudia, ktorých som k písaniu doviedol ja sám.
Sme open-source projekt a používame slobodnú licenciu Creative Commons. V ľudskej reči robíme všetko úplne otvorene, bez DRM (ochrany proti kopírovaniu), s voľne prístupnými nástrojmi a je to práve autor, kto sa rozhoduje, čo sa s knihou môže a čo nie

Lyn: Aké knihy najčastejšie publikujete? Stalo sa už, že vám prišiel rukopis a rozhodli ste sa ho nevydať?
Stano: Najčastejšie? Jedna (konkurenčná) Majka napríklad rada píše básničky. Povedal som jej, že to vydám. Výsledkom je asi 10 kníh poézie len od nej. Často vychádza poézia, ale máme aj psychologické romány či napríklad scifi/fantasy literatúru. Dokonca aj niečo odbornejšie. Veľkou iróniou je, že zatiaľ nemáme žiadny dievčenský román.
Pomôže s tým niekto? :)
Samozrejme, odmietnutí bolo dosť. Už tu chceli niečo riešiť jehovisti a fanatickí kresťania už neviem z ktorej vetvy. Dočkám sa aj náckov? Ktovie. Občas tiež príde dievčenský román či fantasy, no v takom štádiu, že som pokojne a slušne poslal rady, ako to zlepšiť.
Jedna dôležitá rada. Ak máte pocit, že ste poslali svoje dielo a dlho sa nikto neozval, alebo konverzácia po mesiaci "umrela", ozvite sa zas. Ľudia robiaci korektúry sú často zavalení a (veľmi) sa nenahnevajú, ak sa ozve autor. Určite mám niekde v maily dobré dielko, ktoré nepotrebuje veľa roboty.

Lyn: Prechádzajú rukopisy nejakou korektúrou?
Stano: Áno, bez toho by to nešlo. V podstránke Chcem vydať knihu je o tom niečo popísané. Veľmi často sú naozaj zle čiarky, spôsob vyjadrovania, opisy a tak podobne. Už tu boli extrémy ako 200 stranová kniha, kde mal autor potrebu vysvetliť úplne všetko v prvých štyroch riadkoch. Ešte väčší extrém bol (asi) dievčenský román, kde bolo na sto stranách asi milión obrázkov, len tak posťahovaných z internetu.

Lyn: Zdá sa mi, že je tento program veľmi vhodný hlavne pre začínajúcich autorov, ak sa chcú zviditeľniť. Má to nejaké výhody, ak u vás autor publikuje svoje dielo?
Stano: Poskytnúť rozhovor má výhodu pre každého (anglicky hovoriaci pozemšťan by to nazval win-win scenario). A kniha? Rovnako. Autor má skúsenosti, kritiku, kontrolu textu (gramatika, štylistika...), tipy ako to zlepšiť, nejaké tie peniažky - a vydavateľ peniažky, zlepšenie svojho mena, viac návštevníkov či zákazníkov. Greenie knižnica autorov, samozrejme, víta a je to vlastne taká brána kdesi ďalej. Nie je to veľmi o peniazoch, skôr o prestíži. Niekto vám vydá knihu, nič za to nechce a vy máte darček pre kohokoľvek, vrátane seba samého.
Dalo by sa to porovnať ku kuchárskej knihe. Niekto ju potrebuje, niekto nie. Tí, čo to nepotrebujú, varia alebo výborne, alebo úplne nafigu a nepriznajú si to. No a tí, čo kuchárku chcú (alebo ešte nevedia o tom, že ju chcú), sa cez ňu niečo naučia. Možno ju po čase založia, možno nie - a možno urobia svoju vlastnú a pomôžu svojim najbližším.

Zaujal vás tento projekt? Určite zájdite do Greenie knižnice. Nájdete ju na TOMTO ODKAZE

Môj názor: Greenie knižnicu som objavila ešte dávnejšie. Je to naozaj skvelý projekt. Všetci vieme, ako je to v dnešnej dobe s autormi, ktorým ešte nevyšla žiadna kniha. Je iba malá nádej, že sa im podarí preraziť v knižnom svete, ak budú vysedávať pred počítačom a čakať na vydavateľstvo, kedy z nich padne na zadok a niečo im vydá. Greenie knižnica obsahuje skvelé rady pre začínajúcich autorov, rozhovory, rôzne knižky na stiahnutie. Je to šanca, ako sa zviditeľniť a zároveň pre seba niečo urobiť. 

Spolu s prvým článkom je tu aj prvá súťaž. Môžete sa do nej zapájať nasledujúce tri dni, pokým nebude zverejnený ďalší článok o Moonlight
FORMULÁR
Súťaž je ukončená

Veľmi pekne ďakujem Stanovi za rozhovor



14 komentárov

  1. Dajme tomu hypoteticky, ak by mi Greenie vydali knihu (a veľkmi veľké AK vôbec :D) môžem potom to poslať aj do iných vydavateľstiev či jak ? :D nechápem :(( :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak na tvojom mieste by som skúsila najprv vydavateľstvá :D

      Odstrániť
    2. Ahoj Foxy,

      Nie každé vydavateľstvo by súhlasilo s tým, aby bol text so slobodnou licenciou len tak na nete.

      Ak chceš vydať knihu, ozvi sa komu len chceš - bo pokuaľ možno i s kontrolou. Pár drobných chybičiek a súbor sa odhodí predtým, ako si niekto dôležitý prečíta prvé riadky.

      Pokojne pošli na DK a dostaneš bezplatne mailom stanovisko.

      Ešte treba vedieť, že len máloktoré vydavateľstvo vydá prvotinu neznámeho autora. Môžeš na GK alebo iný projekt nahodiť poviedku a pomôže to tvojmu románu. Prípadne je možné, že GK vybaví nahodenie knihy do obchodov.

      Odstrániť
    3. Presne toto aj mňa zaujímalo ! :)

      Odstrániť
  2. Na stránku som už narazila pri písaní bakalárky, dokonca som použila aj jej odkaz! 8D Ale nevedela som presne, čo stránka robí, je to naozaj super, určite si ju ešte podrobnejšie prejdem a popozerám 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dúfam, že nájdeš čo hľadáš - prípadne čo nehľadáš, ale zaujme :)

      Odstrániť
  3. Už som o tejto veci počula, ale bola som voči tomu skeptická, takže som sa tým hlbšie nezaoberala. Ale je očividné, že autor je pre vec zapálený, čiže prehodnocujem názor a želám veľa úspechov a tiež chválim, že sa niekto odhodlal do podobného projektu pustiť a robí to s radosťou :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Na stránku som narazila už dávnejšie, myslím že je to skvelý projekt :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Prvý článok a hneď som sa dozvedela toľko zaujímavého. :) Z článku naozaj cítiť takú radosť z toho a že autor tomuto projektu nevenoval iba svoje schopnosti a čas, ale aj srdce. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. O tomto som nevedela, je to super projekt.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Už som to našla. Ďakujem, že som tam bola pridaná :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. O tomto projekte som ešte nepočula, ale vyzerá to lákavo. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Pre tých, čo to s vydaním knihy myslia vážne, odporúčam Publico :)
    http://www.publico.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Za tie roky sa to pekne pomenilo. Na greenie.elist.sk je už viac ako 222 kníh :)

    OdpovedaťOdstrániť