Pozeráte Knihožrútov?

Počuli ste už o relácii Knihožrúti? Pokiaľ nie, rada by som vám ju predstavila prostredníctvom rozhovoru s jej tvorkyňou – Jankou Kolenovou, ktorú môžete poznať aj pod jej blogerskou prezývkou Casion. S reláciou Knižrúti jej vypomáhajú študenti FMK v Trnave, ktorí majú radi knihy a videá. Na tvorbu relácie totiž jeden človek nestačí a vždy sa za tým skrýva spolupráca niekoľkých talentovaných ľudí – kameramanov, zvukárov, strihačov... 
Ja väčšinou nevyhľadávam knižné recenzie na Youtube, sledujem Inferno na polici a to je tak všetko. Nikdy ma videá nebavili ani nezaujímali, radšej behám po blogoch a čítam články. Relácia Knihožrúti ma však zaujala už prvým spotom. Dĺžka nikoho neodstraší, takže ak ste asi takým fanúšikom videí ako ja, je to niečo akurát pre vás. Napriek tomu, že relácia sa len rozbieha, pôsobí profesionálne a ponúkne divákovi všetky potrebné informácie a zaujímavosti z knižného sveta. Nenájdete tam žiadne zbytočné omáčky, ktoré vás oberú o drahocenný čas. 
A teraz už spomínaný rozhovor:

1. Na začiatok by si nám mohla povedať niečo o sebe.
Volám sa Janka a som druháčka denného štúdia na Fakulte masmediálnej komunikácie. Okrem toho som knižná blogerka a vášnivá knihomoľka, takže ku knihám mám veľmi blízko. Rada čítam, aj sama občas píšem, baví ma fotiť, hoci som iba taký instagramový amatér, okrem toho chodím do ochotníckeho divadla a dá sa povedať, že som taká všestranná – do všetkého strkám nos. 

2. Ako si prišla na nápad vytvoriť knižnú reláciu Knihožrúti?
Nápad na knižnú reláciu sa zrodil už pred rokom, bola som prváčka na výške, zaúčala som sa v školskej telke a chcela som spojiť nové veci, ktoré sa učím s tými, ktoré mám rada – s knihami. Tento rok sa mi to podarilo, našla som super pomocníkov a knihožrútov, ktorí do toho šli so mnou. Ja som človek, ktorého vidíte pred kamerou, ale za kamerou je nás veľa – ľudia, ktorí mi pomáhajú s grafikou, zvukom, svetlami, strihaním... Oni všetci sú Knihožrúti. 
3. Čo táto relácia ponúkne ľuďom?
Máme také tri hlavné časti v relácii. V prvej sa zameriavame na informácie o nových knihách, ktoré vychádzajú alebo budú onedlho publikované. Už len to by samo o sebe stačilo na celý diel, takže vždy vyberieme pár z rôznych žánrov. Druhou častou sú mini recenzie na knihy, ktoré sa nám páčili a chceli by sme ich odporúčať. A v závere sa nachádzajú buď zábery z nejakej knižnej akcie, alebo to budú rozhovory so zaujímavými hosťami či ankety natáčané medzi ľuďmi. 

4. Podľa čoho si sa rozhodla, aké budú jednotlivé časti dlhé?
Je toho veľa, čo by sme chceli robiť, ale vždy sa snažíme urobiť video radšej kratšie a atraktívne, nie každého baví pozerať desať až dvanásťminútové videá. Od začiatku sme chceli robiť taký päťminútový formát, ale nie vždy sa to vydarí. Prvý diel bol úvodný a bol teda dlhší, ale chceme sa držať v tých 5-7 minútach. Myslím, že je to tak akurát, ľudia si nás môžu pustiť, kým si dajú kávu alebo počas prestávky v škole či práci. 
5. Porozprávala by si nám aj niečo o natáčaní? Nejaké pikošky? Stáva sa ti, že niektoré časti musíte točiť viackrát?
Natáčanie je veľmi zábavné, ale niekedy je to aj náročné. Vždy točíme s tým, že je pripravený scenár, ale často sa veci riešia aj za pochodu – zlé svetlo prípadne nevhodne zvolené oblečenie (to je moja špecialita). Vždy sa snažím byť uvoľnená a veselá, ale občas, keď musím točiť jednu pasáž aj trikrát, lebo prehltnem písmená alebo mi nie je rozumieť, človeka to vytočí (vždy sa na seba hnevám, že to neviem poriadne povedať, najmä mená autorov sú pre mňa oriešok). Potom už len z réžie počujem: „Okej, druhú a tretiu knihu ideme ešte raz.“ Často nadávam na štylizáciu viet v scenári, ale keďže si ho píšem prevažne sama, sypem si popol na vlastnú hlavu. Moje pomýlenia a brbty sú potom materiálom na záver k titulkom. 

6. Prezradíš nám, na čo ďalšie sa môžeme tešiť v ďalších dieloch? 
Pripravujeme rôzne debaty a rozhovory, chceli by sme pozvať slovenských autorov, takže sa môžete tešiť aj na niekoho známeho. Avšak chceme pozývať aj takpovediac bežných smrteľníkov, knihomoľov, či už z našej školy, alebo aj blogerov a ľudí z vydavateľstiev. Uvidíme, ako to všetko dopadne, vždy je to o tom nájsť niekoho ochotného a následne sa dohodnúť na čase, ktorý by vyhovoval obom stranám a to je často veľmi ťažké. 

Pridávam vám sem aj prvé tri časti, ktoré sú už na Youtube:



Nezabudnite sledovať sociálne siete:

Zaujala vás táto knižná relácia?

6 komentárov

  1. Ďakujem krásne za rozhovor aj za podporu našej relácie :D Snáď sa Knihožrútom bude dariť aj v novom roku :-) :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Už som ich zachytila na FB len momentálne mám tak hektický čas (práca v kníhkupectve hovorí za všetko), že som sa k tomu ešte nedostala. Ale určite sa v medzisviatkovom období na to chystám. Sama som už na ten projekt zvedavá. Vždy sa rada dozviem niečo nové o knihách a knižnom svete. Koniec koncov to potrebujem aj k svojej práci.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to také príjemné osvieženie v blogerskom svete. Aspoň pre mňa. :)
      Inak videá nepozerávam, ale vidno, že Janka a jej spolužiaci na tom poriadne zamakali.

      Odstrániť
  3. O Knihožrútoch som doteraz nepočula ale som rada, že o nich viem a určite si na nich urobím čas čoskoro :) Rada pozerám zahraničný booktube takže si myslím, že aj toto bude niečo pre mňa.
    No to s tým Dievčatkom z krajiny Drakov mám taktiež, tiež som im písala všade možne a maximálne som dostala odpoveď, že to síce vydať plánujú ale majú toho dosť na hlave, to však už bolo dávno a odvtedy sa nič nestalo takže si asi ten koniec budeme musieť domyslieť samy.
    http://book--hoarders.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to je vážne na prd, lebo je to veľmi dobrý príbeh. A pritom stačilo, aby vydali už len ten posledný diel, aby čitatelia mali nejaké ukončenie. To je ešte horšie ako nedoprekladané série, tie si aspoň môžem dočítať v angličtine, ale toto ťažko.

      Odstrániť