Kendare Blake | Tri temné koruny

Kendare Blake | Tri temné koruny (Tri temné koruny #1) | 376 strán | CooBoo | Goodreads | Martinus | Knihcentrum

Prvá veta: Mladá kráľovná stojí bosá na drevenom hranole a vystiera ruky. 

Knižka Tri temné koruny ma upútala už dávnejšie, ale rozhodla som sa, že počkám na preklad. Keďže s autorkou mám jednu skúsenosť (konkrétne s knihou Anna Dressed In Blood), bola som celkom zvedavá na tento jej nový fantasy počin. 
Oplatí sa ho čítať?
Na začiatok by som chcela vyzdvihnúť nádherný svet, ktorý autorka vybudovala. Dnes je veľmi ťažké vytvoriť niečo originálne, ibaže toto je presne ten prípad, keď vás svet očarí aj prekvapí. Príbeh spracúva život troch kráľovien, ktorým je súdené navzájom sa povraždiť. Napokon zostane len jedna, tá, ktorá sa stane kráľovnou a bude vládnuť krajine spolu so svojimi ľuďmi. 
Kto napokon vyhrá? 
Spočiatku sa zdá jasné, komu bude patriť korunka, ale to by predsa nebolo ono, keby to autorka nechala takéto jednoduché. Dej sa postupne zamotáva, je prepletený intrigami a podlými plánmi, ktoré kuje rôznorodá zmes postáv. Čitateľ má niekedy pocit, že presne vie, čo sa stane (a aj sa to ozaj stane), no potom príde zopár momentov, keď mu to nedôjde. Tých je však naozaj len zopár a najväčší šok utrpí čitateľ až na úplnom konci. 
Je to od autorky riadny podraz. Alebo aspoň ja to tak vnímam, lebo prehrýzť sa touto knihou mi trvalo skoro tri mesiace a prvých dvesto strán ma vôbec neupútalo. Bola to jednoducho nuda. Nedokázala som sa vžiť do žiadnej postavy. Našlo sa ich tu neskutočne veľa a zlievali sa mi do nejasnej machule charakterov, ktoré sa snažia tváriť jedinečne, ale v skutočnosti také nie sú. Až po strane dvesto sa u mňa niečo preplo a konečne som si aspoň trochu začala užívať, čo čítam. Zapáčili sa mi tri sestry kráľovné a dokonca aj dej.
No napriek tomu u mňa pretrváva dojem, že v knihe sa toho zase až toľko neudialo. Je to skôr pokojné než dobrodružné čítanie. Autorka dbá na dialógy a na precízne podanie medziľudských vzťahov. Je to určite dobré, no ak si postavy neobľúbite, môžete mať problém stotožniť sa s ich drámou. 
V istom momente som si dokonca pripadala, ako keby som pozerala telenovelu. Ak nechcete vedieť podrobnosti, nečítajte SPOILER: Sú tri kráľovné. Kamoška jednej kráľovnej má frajera, ktorý ju údajne miluje, ale on sa popritom vyspí s druhou kráľovnou. Tá kamoška, ktorú podviedol frajer, má taktiež matku, ktorá sa zase vyspala s bratom jej frajera a tento brat je pritom ženatý! KONIEC SPOILERU. Uf, ani neviem, či som to správne zhrnula, ale dúfam, že áno. Španielska telenovela je oproti tomuto nič, čiže som zostala mierne zmätená a zároveň udivená, že to vôbec autorka dokázala dať dokopy. Žiaľ, občas mi uniklo, prečo sa niektoré postavy správali tak, ako sa správali. Obzvlášť som nerozumela Josephovi. Niežeby ma táto postava nezaujala, skôr mi nedávalo zmysel to, čo vyvádzala. 
Spomedzi troch sestier, Arsinoe, Kat a Mirabelly, si neviem vybrať iba jednu, ktorá mi bola najsympatickejšia. Všetky boli podľa mňa dosť dôveryhodne zobrazené, aj keď ma na začiatku, tak ako ostatné postavy, neupútali. Za polovicou knihy sa ich charaktery viac vykryštalizovali a celkom ma zaujímalo, ako sa popasujú s výzvami, ktoré im autorka hodila do cesty. 
Z nejakého dôvodu som očakávala akčnejší záver, ani neviem prečo. Ten som síce nedostala, no vynahradilo mi to odhalenie na úplnom konci, ktoré nejedného čitateľa okamžite navnadí na pokračovanie.
Tu však u mňa nastáva veľký problém. 
Ako som spomínala vyššie, prvých dvesto strán ma nebavilo. A pokiaľ sa tak dlho pri čítaní nudíte, ďalších necelých dvesto to iba ujde a potom dostanete to najlepšie doslova na posledných dvoch stranách, nenaštvali by ste sa? Chceli by ste čítať ďalší diel? Lebo ja som rozhodne naštvaná a zároveň sa cítim oklamaná. Prečo nebola celá kniha taká dobrá ako záver? 
Doteraz mám z príbehu zmiešané pocity. 
Zhrnutie: Pokiaľ vydržíte prvých dvesto strán, príbeh vás upúta. Ak by aj nenadchol, minimálne budete zvedaví na to, ako skončí. Dostanete pestrú paletu postáv, z ktorých si môžete vyberať svojich obľúbencov, taktiež sa rieši množstvo problémov vo vzťahoch či celkom zaujímavo je spracovaná i politika tohto precízne vybudovaného sveta, ktorý by si však zaslúžil o niečo viac priestoru. V niektorých častiach bol príbeh predvídateľný, zdĺhavejší a dosť priemerný, no záver odhalil niečo, vďaka čomu budete chcieť pokračovať v čítaní.
Moje hodnotenie:
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu ALBATROS MEDIA.

5 komentárov

  1. Vypadá to zajímavě :) Docela se těším, až kniha vyjde i u nás, snad nezklame :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. U nás to vyšlo skôr? :D :D To je tuším prvýkrát. Tak uvidíš, či sa ti zapáči. :)

      Odstrániť
    2. Kniha by měla vyjít česky, myslím, že u Fragmentu někdy na jaře :)

      Odstrániť
  2. Síce momentálne nie som vo fantasy nálade (preto som skoro !mesiac! čítala Sníh nebo popel) ale aj keby, tak ma to veľmi neláka... 200 strán nudy? To neznie veľmi dobre.
    Plánuješ sa pustiť aj do druhého dielu? :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja som celkom dosť oľutovala, že som za tú knihu dala peniaze. Z obsahu knihy to vyzeralo nádejne, lebo ten námet mal celkom skvelý potenciál na niečo zaujímavé. Ale presne ako si písala, prišlo mi to skôr ako telenovela a nedokázala som pochopiť správanie postáv. (SPOILER: od straty panenstva s chlapom s ktorým prehovorila asi tak 10 viet, cez to ako o dva dni neskôr ho opisuje ako niekoho kto jej zlomil srdce až po rad ďalších udalostí)

    A vlastne ani koniec ma moc nešokoval, už zo začiatku som sa trochu zmätene pri opisoch s hadom "travičky" vracala, akú postavu to vôbec čítam, že to skôr na niekoho iného vyzerá :)

    OdpovedaťOdstrániť