Vidíte duchov? Radšej o tom nikomu nehovorte



Autor: Kelley Armstrong
Názov knihy: Přivolávání
Názov série: Nejtemnější síly
Originálny názov: The Summoning (Darkest Powers  #1)
Počet strán: 306
Môžete si kúpiť TU
Jmenuji se Chloe Saundersová a můj život už nikdy nebude stejný jako dřív. 
Všechno nabralo zcela jiný směr toho dne, kdy jsem ve škole poprvé spatřila ducha. Vyděsil mě tak, že nikdo nezapochyboval o tom, že jsem se naprosto pomátla. 
Ve filmech nejsou duchové nic neobvyklého. Když se však v reálném životě snažíte lidem vysvětlit, že vidíte duchy zemřelých lidí, automaticky získáte poukaz na pobyt v léčebně pro duševně choré. A tak jsem se ocitla zavřená v Lylově domově. Chtěla jsem se co nejdříve uzdravit a vypadnout odsud. Brzy jsem ale pochopila, že je to jiný domov, než se na první pohled zdá. Dějí se tady podivné věci a ani mí noví spolubydlící nejsou choré bytosti. Mají zkrátka poněkud zvláštní schopnosti. Musím přijít na to, jaká nebezpečná tajemství skrývá Lylův domov a to dříve než povstanou jeho kostlivci a začnou mě pronásledovat.
Čítali ste už Maru Dyerovú? Myslela som na ňu predtým, ako som otvorila túto knihu. Sama neviem prečo. Ak niekto povie psychiatria alebo špeciálne zariadenie pre narušenú mládež, hneď mi napadne ona. Až na to, že tento príbeh nebol natoľko mätúci a dalo sa ľahšie rozpoznať, čo je reálne a čo nie. Vlastne aj vďaka Mare som sa viac tešila na Přivolávání.


Chloe má pätnásť, takže sa dali očakávať nejaké tie výkyvy hormónov, ale asi by jej nikdy ani len nenapadlo, že bude vidieť duchov. Ak sa okolo vás nejakí obšmietajú, radšej si to nechajte pre seba a nesprávajte sa ako totálne psycho, lebo skončíte presne tam, kde naša hlavná hrdinka.
Prostredie Lylovho domu sa mi však celkom pozdávalo. Pripadalo mi to, ako keby boli iba v nejakom tábore. Povedala by som, že by som tam na pár dní zavítala aj ja trochu si oddýchnuť a nechať každého, nech ma obskakuje, ale nechcem znieť príliš ako prípad na psychiatriu, takže radšej budem oddychovať doma.

Príbeh sa z veľkej časti odohráva práve v Lylovom dome. Chloe postupne odhaľuje temné zákutia a začína chápať, čo pre ňu znamená byť nekromantom. Autorka vie celkom dobre nabudiť strašidelnú atmosféru. Pri jednej scéne ma dokonca chytala mierna klaustrofóbia.
Chloe ako hlavná postava nie je práve dobrým príkladom skvele prepracovaného charakteru. Vidno na nej, že má ešte len pätnásť. Naznačovali to jej myšlienkové pochody, správanie a aj jej naivita. Zaujímalo by ma, ako sa vedia staršie autorky stotožniť s takýmito mladými hrdinkami vo svojich knihách (Žeby boli hlboko vnútri stále v puberte?).

Niektoré scény z knihy na mňa celkovo pôsobili trochu naivne a dosť nereálne, ale nerobilo mi až taký problém sa do nich vžiť. Túto negatívnu stránku príbehu vynahradil rýchly spád a stránky mi ubiehali v podstate samé, takže som sa nestihla pozastaviť ani nad hluchými miestami.
Dej a zápletka sa výrazne posúvajú dopredu v druhej polovici knihy. Čakali ma aj nejaké tie prekvapenia a menšie zvraty. 

Čo sa týka ďalších postáv, príliš mi nesadli. Najviac sa mi páčila Liz, ale tá tam tak často nebola. Tori mi liezla na nervy a Rae sa správala ako netypická naj kamoška hlavnej hrdinky. Ani Derek a Simon neboli až na svoje schopnosti a pôvod ničím výnimoční. Pripadali mi ako obyčajní drzí a niekedy protivní pubertiaci. Jediné plus je v tom, že nevyzerali ako bohovia. Autorka ich výzor opísala reálne. Nemôže byť predsa každý úžasne dokonalí a krásni.

Nebudem tvrdiť, že sa už cítim na čítanie takýchto kníh pristará, lebo to by bola blbosť. Hrdinka sa mi síce zdala až príliš decká, ale hororový nádych celého príbehu určite nie je pre mladších. Celé by sa mi to asi páčilo viac, keby bola Chloe o nejaký ten rok alebo dva staršia.


Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Galatea


13 komentárov

  1. Dlhšie po nej pokukávam a tiež som myslela na Maru. Mne sa Mara veľmi páčila, dúfam, že by sa mi mohlo páčiť aj toto :)
    Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)
      Tak Mara je asi o niečo lepšia ako toto, ale toto je zase skôr pohodovejšie čítanie také na jeden večer :D
      Pri Mare mi šliapal mozog na plné obrátky, lebo mi nič nedávalo zmysel :D

      Odstrániť
  2. Nečítala som ani MAru a ani toto, ale obe vyzerajú super :) Přivolávaní by som si prečítala ako prvé, pretože Mara mi príde z rozprávania a čítania recenzií príliš komplikovaná.
    Hmm, k tej psychiatrii :D Občas si hovorím že stráviť tam nejaký ten týždeň by nebolo zlé :D očividne to veľa vypovedá o mojom psychickom zdravý ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No aj ja mám čo povedať? Pri čítaní sa mi tiež zdalo, že by som tam rada zašla. Myslím do toho Lylovho domu, určite by som tam mala od všetkého pokoj a každý by ma len obskakoval :D to by som len čítala a písala a na dvore by som si potom s niekým zahrala futbal alebo volejbal :D

      Odstrániť
  3. Tak ako obálka knihy je prenádherná. Ale tvoja recenzia ma presvedčila, že toto čítať teda ani v najmenšom nemusím. Ja sa väčšinou do kníh pustím kvôli obálkam a som sklamaná. Musím urobiť čistky v to-reade. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tam by som mala spraviť poriadok aj ja :D A obálka je fajn. Aj príbeh je fajn. Dosť ma zaujíma pokračovanie, dúfam, že to autorka nezbabrala :D

      Odstrániť
  4. Ehem, mne sa Mara nepáčila, ale táto kniha ma aj celkom láka.:D Teda, keby som na ňu narazila, asi si ju prečítam.:D
    Inak fíha, reálny vzhľad hrdinov, to sa cení.:D
    A veta "Povedala by som, že by som tam na pár dní zavítala aj ja trochu si oddýchnuť a nechať každého, nech ma obskakuje, ale nechcem znieť príliš ako prípad na psychiatriu, takže radšej budem oddychovať doma." pobavila.:D Super recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mara sa ti nepáčila? :D Akože ja z toho na zadok nepadám, ale podľa mňa je to jedna z tých lepších YA :D
      Hej, reálny :D jeden z nich má celý ksicht od pupákov :D a normálne, že sa potil a aj smrdel :D :D

      :D Ďakujem :D

      Odstrániť
  5. Na Maru sa chystám už dlho, no stále akosi nič :D No a táto kniha ma vôbec nelákala od kedy som ju prvý krát uvidela, no možno jej dám nakoniec predsa len šancu :D Či ? Alebo radšej nie? :D Ani sama neviem :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ani jsem netušila, že tahle kniha vyšla v překladu! Četla jsem ji anglicky a celkem se mi líbila...jen jsem se ještě nedokopala ke dvěma zbývajícím dílům série :) Postavy mi na rozdíl od tebe byly celkem sympatické, ale jinak s tebou docela souhlasím :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zvedavá som na pokračovanie. Jedna blogerka mi spomínala, že sa jej dvojka nepáčila, tak uvidím, ako to bude u mňa :D

      Odstrániť
  7. Už som zaregistrovala túto knihu, ale nejak ma veľmi neláka. ale zase duchovia - to je vždy studnica nápadov 8P

    OdpovedaťOdstrániť