Jodi Picoult a Samantha van Leer | Láska mezi písmenky

Jodi Picoult a Samantha van Leer | Láska mezi písmenky | Between the Lines #2 | 355 strán | Goodreads | Marinus | Gorila | Knihcentrum | Megaknihy


Na Olivera jsem čekala celý život, takže byste řekli, že další čtvrthodina navíc mě nevytrhne. 

Každá správna knihomoľka si neraz chcela vytiahnuť z knihy hrdinu, ktorý sa jej zdal úplne dokonalý a ako stvorený pre ňu. Presne toto sa Delilah podarí – vyslobodí z rozprávkovej knihy princa. Ako to však dopadne, keď sa snaží princ zo stredovekej spoločnosti začleniť do nášho moderného sveta? 
Protagonisti sa musia popasovať nielen s problémami vo vzťahu, ktoré prichádzajú po „žili šťastne až do smrti“, ale aj s každodennou realitou.
Za posledný mesiac som natrafila na nejednu recenziu od našich recenzentov, v ktorej sa písalo, že túto knihu pokladali, podobne ako ja, za prvý diel. Že mi na nej niečo nesedí, som pochopila, až keď mi dorazila domov. Vnárala som sa do príbehu, z ktorého akoby mi uniklo to najdôležitejšie, tak som si to musela ísť na GR skontrolovať a skoro ma kleplo, keď som zistila, že mám v ruke dvojku. Toto sa mi teda ešte nikdy nestalo. 
Ako som však pátrala ďalej, jednotku som v preklade vôbec neobjavila a netuším, prečo nevyšla. Prvú časť som si teda prečítala po anglicky a bolo to... 
... oveľa lepšie ako dvojka. 
Jednotka sa zameriava na vývoj hlavnej hrdinky Delilah a na princa Olivera, ktorý je „zaseknutý“ v knihe a chce sa dostať von. Po otočení poslednej strany druhej knihy som však uvažovala nad tým, ako by sa mi páčila, keby som si neprečítala úvodný diel a pravda je taká, že by si ma zrejme nezískala. Viac sa totiž sústreďovala na iné postavy a Delilah ani Oliver už nemali toľko priestoru. Čitateľ, ktorý nesiahne po prvej časti v angličtine, sa pripraví o veľa a bude sa mu zdať, že sa rieši príbeh, ktorého súvislosti tak úplne nechápe. Láska mezi písmenky pre neho tak zostane iba veľmi čudnou knihou bez poriadneho úvodu. 
„První máš chemii.“
„Alchymii?“
„Ne tak docela. Spíš lektvary.“
Oliver se tváří nadšeně. „Páni. Tady se všichni chtějí stát čaroději?“
Delilah a Olivera som si obľúbila. Obaja boli tvrdohlaví a verili. Verili v lásku, ktorá siahala ďaleko za hranice reality, verili, že ju spoločne dokážu prekročiť, verili v samých seba. Po celý čas pri tom nezabúdali byť vtipní a objavili sa tu aj hlboké myšlienky o živote. Dvojka už bola o tieto hlboké myšlienky trochu ukrátená. Dejovo bola asi o niečo bohatšia, avšak na vývoj postáv sa pozabudlo. Autorky sa na ne sústredili v prvej časti a do tejto knihy, okrem jednoduchej zápletky, nastrčili väčšinou iba niekoľko zbytočných scén. Postavy sa často handrkovali kvôli nezmyslom, všetko sa točilo okolo nedorozumení, a aj keď to bola zo začiatku zábava, po niekoľkých kapitolách ma to začalo nudiť. Postavy hore-dolu skákali z reality do rozprávky, čo bolo trochu zvláštne vzhľadom na to, ako dlho trvalo Delilah dostať Olivera z knihy, a to ani nehovorím o tom, aké to bolo náročné a čo bolo pre to treba obetovať. 
Obzvlášť mi utkvela v hlave jedna kapitola, pri ktorej som prevracala očami. Pripadalo mi to, že ju tam autorky strčili len preto, lebo pochopili, že sa dlho nič akčné nedialo, nikto sa nezranil, nikto neumrel, tak to museli rýchlo napraviť. Od tejto kapitoly bolo pre mňa čítanie ešte náročnejšie a už som sa len ponáhľala k očividnému koncu. 
„Takže mě konečně pozveš ven, jo?“
Pokrčím rameny. „Proč ne, když už jsme spolu byli v posteli.“
Delilah na mě nevěřícně zírá a Chris nevěří vlastním uším. „Tak já mizím,“ rozloučí se a zamíří na druhý konec chodby.
Delilah zavrtí hlavou. „Olivere, asi si budeme muset promluvit o dvojsmyslech.“
Between the lines je pekná séria. Priemerná, určená hlavne pre nenáročných mladších čitateľov. Pobavila som sa a prekvapila ma nekonečná fantázia autoriek. Ak by som však čítala iba dvojku bez jednotky, bol by to pre mňa podpriemer. Príbeh by sa mi zdal neúplný, postavy plytké a nerozvité, zápletka slabá a predvídateľná. Kvôli tým zaujímavým predstavám, ktoré sa mi zjavovali v hlave, sa to však oplatilo čítať. Bolo to niečo úplne iné, no zároveň podobné ako YA romance, ktoré sa vo veľkej miere točia okolo problémov na strednej škole.
ZhrnutieTrvalo mi dosť dlho, kým som si o knihe utriedila myšlienky a ešte ťažšie sa mi vkladali do Wordu. Ak nie ste veľmi náročný čitateľ, tento príbeh by vás mohol zaujať, pretože je zvláštny (ale v dobrom). Odporúčam však, aby ste si prečítali aj prvú časť, bez nej sa to neoplatí. Veľkým plusom knihy sú ešte ilustrácie na konci. Tie si ma získali najviac.
Moje hodnotenie:
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu ALBATROS MEDIA

4 komentáre

  1. Bola som zvedavá na tvoju recenziu :) Vidím, že naše názory na knihu sa v prevažnej miere zhodujú. Prečo sa nepreložil prvý diel mi zostáva záhadou, ale myslím si, že to tejto knihe dosť uškodilo. Téma a nápad výborné, ale prevedenie si myslím, že sa dalo zvládnuť aj lepšie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej, uškodilo :D akože jednotka nebola nič super špeci, ale mne sa to aj tak páčilo viac ako dvojka :D

      Odstrániť
  2. Fúha, kniha (séria) ma zaujala témou, ale podľa tvojej recenzie teraz neviem, či sa do nej pustiť... počula som o nej totiž už veľa krát a vlastne si uvedomujem, že som na ňu asi ani extrémnu chválu nepočula, takže to asi nechám tak... či? :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to je na tebe, ale ak sa už do toho pustíš, určite začni jednotkou a nie touto časťou :D keby som čítala len túto knihu bez prvej, nebavilo by ma to.

      Odstrániť