Smolná sezóna | Keď sa vám smola lepí na päty

Moïra Fowley-Doyle | Smolná sezóna | The Accident Season | 258 strán | CooBoo | Albatros Media | Gorila | Marinus | Megaknihy | Knihcentrum

Prvá veta: Když jsem slyšela Beu, jak pronáší ta slova, bylo to, jako kdyby se mi pod páteří plazil drobounký hmyz a chystal se ji přestavět.

Opäť je tu jedna z tých kníh, o ktorých netušíte, čo od nich môžete čakať. Do čítania podobných príbehov sa dá jedine skočiť po hlave a dúfať pritom, že vás chytia za srdce. Určite si veľa z vás spomína na knihu Klamári, ktorá sa mne vôbec nepáčila ani kvôli autorkinmu štýlu, ani kvôli záveru. Smolná sezóna má všetko, čo Klamári nemajú. Postavy sú oveľa lepšie vykreslené, dej pútavejší a to ani nezačínam o úžasnej obálke.
Hlavná hrdinka Cara by zrejme samu seba pokladala za obyčajnú tínedžerku, nebyť Smolnej sezóny, ktorá prichádza každý rok počas tej istej doby – v októbri. Care a jej rodine sa v tomto období stávajú nezvyčajné nehody – proste majú poriadnu smolu. Ak ste videli Nezvratný osud, určite viete, čo taká poriadna smola znamená. Carina rodina ju doteraz zvládala iba vďaka početným ochranným opatreniam a niekoľkým vrstvám oblečenia. Ale čo táto sezóna, ktorá so sebou prináša veľký oblak neistoty a strachu? Cara vie, že sú aj oveľa horšie veci ako zlomeniny a nejaké tie odreniny. Dokáže im však čeliť?
Autorka mi ako keby prostredníctvom jej príbehu ukázala, že na svete existujú veci, ktoré – aj keby sme veľmi chceli – nevieme nijako ovplyvniť a dejú sa tak či tak. Je to osud? Alebo náhoda? Alebo niečo magické?
Kniha Smolná sezóna je niekde na hranici reality a nadprirodzena.
Bojím se tajemství všech ostatních.
Počas čítania som netušila, na čom som. Niekedy to pri plynutí príbehu môže prekážať, tuto však autorka vsadila na tajomnosť a vyplatilo sa jej to. Práve tá ma výrazne posúvala vpred, nútila ma podrobne sa začítať a všímať si každý jeden detail, ktorý by mi mohol konečne napovedať, čo sa to tam deje. Čitatelia sú tak trochu detektívmi. Často sa snažia pred príchodom k poslednej stránke odhaliť zámer a najväčšiu pointu príbehu. Niekedy sa im to podarí, inokedy stúpia úplne vedľa. Predčasné odhalenie pointy je zriedkavejšie, aj preto veľa kníh postupne stráca moju pozornosť.
Pri Smolnej sezóne oceňujem, že som nedokázala nič predvídať. Vzťahy aj správanie postáv na mňa pôsobili veľmi prirodzene a reálne, čo v spojení s nadprirodzenými prvkami vytvorilo výborne zohratú dvojicu. 


Hlavnú hrdinku som vnímala ako večne zvedavého, trochu výstredného dobrodruha. Príbeh bol podaný z jej uhla pohľadu a štýl nemal ďaleko od poetického, bol to spôsob, akým Cara vnímala svet. Takže pri opisoch som sa rozhodne nenudila. Jedinú drobnú chybičku som objavila v častiach, kde bol opis poetický až príliš, tam som sa tak trochu strácala a nebola som si istá, čo sa stalo... čo sa deje. Musela som sa vrátiť o pár odsekov, znovu si všetko prečítať, ale zmiatlo ma to rovnako.
Zrejme bola táto krátka nejasnosť akýmsi doplnkom textu a mala za úlohu vystupňovať napätie a tajomnosť.
Elsie je na všech mých fotkách. Vím to, protože jsem se probrala všemi fotkami se mnou a s mojí rodinou, které jsme pořídili za posledních sedemnáct let, a ona je na každé z nich.
Ja však nie som fanúšikom príliš veľkých nejasností a znášam ich iba do tej miery, kým mi dej dáva zmysel. Autorke sa to ale napokon vždy podarilo uhrať dobre a pomýlené mozgové závity mi prestali v hlave mätúco poskakovať.
Okrem Cary sa našlo v príbehu ešte niekoľko ďalších zaujímavých postáv. Za zmienku stojí Calin bývalý nevlastný brat Sam, ktorý spomedzi všetkých knižných dokonalých hrdinov vynikal najmä normálnosťou. Jeho a Carin vzťah bol zložitý, zato rovnako tajomný ako hlavná záhada knihy, takže všetky aspoň trochu romantické dušičky si v knihe tiež nájdu to svoje. Z radu vyčnievali aj Calina sestra Alice a jej najlepšia kamarátka Bea. Obe som si obľúbila.
A potom je tu ešte Elsie... o tej vám veľa nepoviem. Aby ste aspoň trochu pochopili jej úlohu a vzťah s Carou, musíte si prečítať knihu.
Záhady ovplyvňujúce Carin svet podčiarkuje tiež nezvyčajné írske prostredie. Opisy sa môžu zdať pochmúrne a strašidelné, no predsa pôsobia živo a veľmi pestro. Ak vás omrzí dráma amerických tínedžerov a budete chcieť zabŕdnuť do neamerickej literatúry, táto jednohubka rozhodne stojí za pozornosť.
Zhrnutie: Tajomstvá, poriadna smola, nezvyčajné priateľstvá, zakázaná láska a nepredvídateľný dej. Z tohto mixu môže vzniknúť jedine kniha, ktorú treba mať na poličke.

Moje hodnotenie:
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Albatros Media

Žiadne komentáre