Rozhovor s autorkou Mary Roe


Dnes vám prinášam po dlhšom čase na blog rozhovor so slovenskou autorkou Mary Roe.
Čo o nej možno neviete: 
- žije vo Veľkej Británii
- rada hrá na klavíri a štrikuje
- z literatúry má najradšej detské knihy, hlavne zábavné a dobrodružné príbehy - veď také aj sama píše
- na Slovensku jej doposiaľ vyšli dve knižky: Ako sa netopier Badly stal letovým dispečerom a Saviours - Kliatba Kortského lesa
A teraz už samotný rozhovor:

Prečo si sa rozhodla venovať písaniu a v čom si myslíš, že je tvoja tvorba špecifická?
V hlave mám mnoho námetov, ktoré potrebujem dať von. Okrem toho, ja nie som stavaná na klasické zamestnanie. Potrebujem tvoriť a mať pocit slobody. Zamestnanie mi to ani zďaleka neposkytovalo a ja som bola častokrát v depresii. Psychický stav sa následne začal prejavovať aj zhoršeným zdravotným stavom, čo ma ešte viac uvádzalo do depresií. Písanie je presne to, čo dokáže uspokojiť moju dušu. Navyše mi robí nesmiernu radosť, keď si prečítam pozitívnu recenziu. Odkedy som odišla z práce, viac sa smejem, som šťastnejšia a viac si aj verím. Som odhodlaná púšťať sa do nových vecí a nesmierne šťastnou ma robia čitatelia, ktorí mi dajú odozvu. Pretože to dáva môjmu životu zmysel. Robím niečo, z čoho majú úžitok aj iní a to sa ani nedá opísať, akou spokojnosťou ma to napĺňa. 
A čím je moja tvorba špecifická? Tak na Slovensku je iná už len samotným príbehom. Pre slovenský trh tvorím netradičné príbehy. Píšem to, čo vidím vo svojich predstavách a ja si vždy predstavujem film a to je myslím aj cítiť z textu. Ale robím to aj schválne. Ak by sa nejakému režisérovi zapáčila kniha, tak nebude mať veľa práce vytvoriť z toho scenár :D Ďalšou odlišnosťou je to, ako som už spomínala, že moje knihy sú vhodné pre všetky vekové kategórie. 

Ako sa ti páčila spolupráca s vydavateľstvom Magna?
Odkedy prijali môj rukopis, veľa vecí sa vo vydavateľstve pomenilo. Aký to bude mať dopad, sa uvidí. Zatiaľ to nie je zlé, ale prijala by som viac akčnosti z ich strany.
 
Ako veľmi sa odlišuje konečná podoba tvojej knihy od rukopisu, ktorý si zaslala do vydavateľstva? Môžeš nám povedať viac o spolupráci s editorkou?
Veľmi sa nelíši. Úprava rukopisu bola skôr o štylistických a gramatických úpravách. Boli tam aj miesta, ktoré mi navrhla doplniť alebo rozviť, a to som urobila. Spolupráca s ňou bola veľmi príjemná a prebehla hladko. Páčilo sa mi, keď mi dávala návrhy, kde ešte niečo dodať, lebo s jej pomocou je to teraz lepšia kniha a ľuďom sa páči. Zatiaľ má iba 5 hviezdičiek, tak som šťastná ako blcha :) 

Povedala by si nám viac o vzniku obálky a názve knihy? Prečo práve Saviours – Kliatba Kortského lesa?
Na obálke som sa veľmi nepodieľala. Vydavateľstvo mi poslalo dve obálky a ja som si mala vybrať jednu. Páčili sa mi obe, a tak som dala rozhodnúť čitateľom. Veľmi mi to nepomohlo, lebo obe dostali rovnaký počet hlasov :D Nakoniec som sa priklonila k tej, ktorú môžeš vidieť na poličke v kníhkupectve. Názov som vymýšľala strašne dlho. Nevedela som sa akosi s ničím stotožniť. Úplne prvotný názov bol Záhada Kortského lesa. Potom som však uvažovala nad tým, že by z toho bolo dobré urobiť viac kníh. Tak som tomu dala hlavný názov Saviours, čo mi znie krajšie ako Záchrancovia a záhadu som zmenila na kliatbu, pretože o ňu tam vlastne ide. 

Plánuješ do budúcnosti napísať niečo ďalšie? Prezradíš nám, o čom to bude?
Samozrejme :) Za ten čas sa mi nahromadilo množstvo námetov. Všetky mám zapísané a pomaly sa do nich idem pustiť. V pláne sú knihy pre mladšie aj staršie deti, ale aj knihy s krimi a romantikou pre dospelých. Okrem toho aj pár nebeletrických kníh. Schválne som sa pozrela do svojej zbierky námetov a dokopy je ich 14. Z toho 10 je beletria. 

Mávaš autorský blok? Ako si s ním poradíš?
Zatiaľ sa písaniu ešte nevenujem každý deň. Ani aspoň raz do týždňa. Prechádzam životnou etapou, v ktorej si ešte len nastavujem všetko tak, aby som sa mohla začať venovať písaniu naplno. Takže blok sa akosi ani nemal možnosť veľmi prejaviť, no boli také chvíle, keď som chcela niečo napísať a nič. Napísala som jednu vetu, zmazala. Napísala som dve, zmazala. Jednoducho to nešlo. Tak nevadí. Nejde dnes, pôjde zajtra. A skutočne, keď som si sadla k počítaču ďalší krát, napísala som za jedno posedenie takmer polovicu z knihy o netopierovi Badlym. Nestresujem sa, pretože to by ničomu nepomohlo. Nechcem z písania urobiť robotu, ale prácu. A práca mi má robiť potešenie :) 

Čo si myslíš o slovenskej fantastike? Čítaš ju?
Ja vo všeobecnosti fantastiku veľmi nečítam. Viem, že žáner fantasy má veľmi široký záber, ale ja si predstavím Tolkiena a knihy s vymyslenými svetmi a tvormi, ktorí vedú vojnu o územie alebo o trón. Veľmi ma to nepriťahuje. Nepriťahujú ma ani ľudia s nadprirodzenými schopnosťami. Z tohto žánru sa mi skôr páči niečo mysteriózne. Niečo, čo by sa aj skutočne mohlo stať. (Verím, že duchovia a démoni a nadprirodzeno existuje). Fantáziu prirodzene prijímam len v rozprávkach. 

Čo by mala podľa teba obsahovať dobrá kniha?
Originalitu. V každom článku, ktorý radí novým autorom, sa dočítam, že ak chceš, aby tvoja kniha uspela, musí byť originálna. Ale reálne to neplatí. Vydavateľstvo radšej vezme knihu, ktorá sa podobá na inú, už vydanú a úspešnú, ako by sa pustilo do niečoho nového. Ja ale tú originalitu vyhľadávam. Nebaví ma čítať prakticky ten istý príbeh len s inými menami. Môže to byť aj kniha len taká ľahká, pohodová, ale aj s hlbokou myšlienkou. A nesmie mať vlečúci sa dej a priveľa opisov. To ma rozčuľuje. Musí ma rozosmiať alebo rozplakať. Aj preto rada čítam detské knihy. Tam je množstvo priestoru na vytvorenie originálneho diela, narozdiel od ľúbostných románov. Stretnú sa, rozídu sa, dajú sa dokopy. Toto je žáner, ktorý ma absolútne nepriťahuje. 

Čo všetko robíš pre to, aby si zvýšila predajnosť svojich kníh?
Propagácia je jedna z vecí, v ktorej ja nie som práve expert. Ale našla som si kamarátku, ktorá je v tom dobrá, tak počúvam jej rady a čo si časovo a finančne viem dovoliť, to robím. A pomáha to. Ide prakticky o aktivitu na sociálnych sieťach, viacerých... mať svoj blog, zdielať príspevky, pýtať si recenzie... Mám v pláne robiť aj videá. No v tomto momente sa nedá pustiť sa hneď do všetkého. Ja som síce odišla z práce, no teraz chodím s manželom prerábať domy, čo je komické, keďže náš nie je dokončený :D ale každý deň mám naplánovaný v mojom diári aj vecami, ktoré sa venujú písaniu a propagácií. S touto kamarátkou mimochodom chystáme aj spoločnú knihu, ale dohodli sme sa, že zatiaľ o tom podrobnosti neposkytneme. 

Máš nejaké rady pre autorov, ktorí sa snažia osloviť vydavateľstvá?
To je ťažká otázka. Samozrejmosťou je dobre upravený rukopis. To znamená, že nesmie mať gramatické chyby a určite žiadne okrasné písmo, ktoré sa ťažko číta. Čo sa týka príbehu, človek musí sledovať, čo aktuálne ide. Keď bol Twilight hitom, vtedy mali upírske námety zelenú. To, že ťa odmietne jeden vydavateľ, nemusí hneď znamenať, že tvoja kniha je zlá. Môže to len znamenať, že aktuálne taký typ kníh nefrčí. Mňa spočiatku odmietlo pár vydavateľstiev, práve kvôli tomuto dôvodu. Neskôr som to poslala do Magny a o pár dní mi prišla odpoveď, že to berú. Človek sa nesmie vzdávať. A potom je tu ešte otázka povahy autora. Sú aj takí, ktorí si nechcú dať poradiť. Iste, nie so všetkým musí autor súhlasiť, ale ak je zaťatý a myslí si, ze jeho kniha nemá jedinú chybu, tak takýto sa ďaleko nedostane. A ak aj áno, tak bude stagnovať, pretože nemá priestor na vyvíjanie sa ako umelec. Najlepším pohonom je pokora, pretože vďaka nej vieš, že existuje niekto lepší ako ty, a to ťa bude hnať dopredu.

Kde všade autorku nájdete: 
Instagram: Mary Roe
Goodreads: Mary Roe

2 komentáre

  1. Super rozhovor! :) Mary, múdre slová, som rada, že sme mohli aj cez publico.sk prispieť svojou troškou :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Veľmi sympatická spisovateľka... jej knihu plánujem neskôr pre syna, možno o rok dva na to dozreje, točím sa okolo nej už dlhšie. Veľmi sa stotožňujem s jej snahou zmeniť svoj život - momentálne som tiež v podobnom procese, pretože som pochopila, že na to, aby človek sám seba urobil šťastným (a uznal, že má na to vôbec právo) nikdy nie je neskoro.

    OdpovedaťOdstrániť