Ledová krev

Elly Blake | Ledová krev (Frostblood #1) | 320 strán | CooBoo | Gorila | Martinus

Prvá veta: Nabídla jsem ruku ohni.

Po tejto knihe som pokukovala už veľmi dlho. Nielen preto, že ide o YA high fantasy, ale aj preto, lebo mám rada príbehy, v ktorých zohrávajú veľkú úlohu vyššie tajomné sily a hrdinovia majú nejaké super schopnosti. Celkovo ma zaujímalo, ako si autorka poradí s worldbuildingom aj zápletkou, keďže už z anotácie som mala pocit, že sa bude príbeh uberať podobným smerom ako Trón zo skla či Červená kráľovná.
Ruby má schopnosť ovládať oheň, lenže žije vo svete ľadu. Ľadový kráľ si totiž zaumienil, že ohnivých zmetie z povrchu zemského a krajine bude aj naďalej vládnuť pevnou a veľmi mrazivou rukou. Ruby má tú smolu, že ju dostanú kráľovi vojaci a nezostane jej iné, než sa pokúsiť nejako prežiť. Niekde na tejto strastiplnej ceste sa však rozhodne, že zo seba spraví super ohnivú bojovníčku a rovno pôjde zabiť kráľa, pretože ten dal zabiť jej matku. Trošku trúfalé od chudej a slabučkej baby, ktorá nevie poriadne ovládať svoje schopnosti a ledva sa udrží na nohách...
Do knihy som sa púšťala s veľkým nadšením. Čítala som v recenziách, že to je veľmi vtipné a svižné. Prvých sto päťdesiat strán aj bolo, ale potom sa akoby behom jednej kapitoly niečo zmenilo a ja som zrazu stratila záujem. S druhou polovicou príbehu som mala veľké problémy, musela som sa nútiť do toho, aby som knihu dočítala. 
Aj keď zo začiatku som akosi odignorovala očividné „okukané“ motívy, hneď ako príbeh stratil moju pozornosť, začala som si ich všímať viac. Zdalo sa mi, že autorka sa až príliš inšpirovala Červenou kráľovnou a knihou Na dvore z tŕňov a ruží, polovicu vecí som uhádla vopred a takmer nič ma neprekvapilo. Neustále som mala dojem, ako keby som toto všetko už raz niekde videla. A zrejme aj hej. Udierali mi do očí detaily, ktoré mi neuveriteľne pripomínali iné high fantasy série, dokonca ešte aj Hunger Games. Zápletka bola neoriginálna, autorka iba zlepila dokopy kopu iných zápletiek a veľmi povrchne ich prerozprávala.
Toto opakovanie motívov by mi možno až tak neprekážalo, keby ich autorka nejako hlbšie spracovala. Bohužiaľ, všetky postavy mali asi takú hĺbku ako naša mláčka pred bránou, predstavovali iba akýsi nevydarený tieň iných postáv z iných sérií. Nenašla som v nich žiadnu črtu, ktorá by ich vyslovene vystihovala a povedala by som si: „Áno, toto je špecifické iba pre túto postavu.“ Príbeh bol podľa mňa veľmi plytký. Autorka iba narýchlo prekĺzla okolo charakteristík typických pre väčšinu YA high fantasy sérií, ale ani jednu nepodala poriadne, čo spôsobilo, že som s postavami ani s príbehom nenadviazala žiadne puto. Aj keď niektoré veci dobre premyslela, nepracovala s ich potenciálom, nevyzdvihla na svojich nápadoch to, čo bolo najlepšie. Vďaka tomu jej príbeh poklesol v mojich očiach do chabého priemeru.
Jediné plus pre mňa predstavovalo to, že záver sa neponiesol na rovnakej monotónnej vlne ako stred. Čítalo sa to rýchlo, no správanie postáv mi opäť nesadlo, nebolo podložené pevnými základmi. Aj preto to na mňa pôsobilo občas trochu umelo. Všetky rozhodnutia a činy postáv slúžili iba na to, aby sa príbeh dostal rýchlo do bodu, kde ho chcela autorka mať. Mne ako čitateľovi to však neprišlo prirodzené, nevidela som životný príbeh hlavných postáv, vnímala som len ten autorkin zámer.
Zhrnutie: Sľubný začiatok, nudný stred, uponáhľaný koniec. Presne takto by som charakterizovala túto knihu. Pokiaľ máte radi high fantasy, príbeh by vás mohol zaujať. Je však škoda, že autorka sa ničomu nevenovala do hĺbky a okolo zaujímavých motívov prešla len náhodou, no nijako ich ďalej nerozvíjala. Nejaké body strhávam aj za neoriginalitu.
Moje hodnotenie:
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvo ALBATROS MEDIA.

3 komentáre

  1. Mňa veru sklamala, mala som očakávania a nakoniec som zistila, že sa to len veľmi podobá na iné podobné série :) Škoda, mohlo to dopadnúť lepšie :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Kniha ma zaujala pri svojom vydaní, ale potom som si prečítala pár neveľmi lichotivých recenzí a nakoniec som po nej nesiahla. A ako vidím, asi je to aj dobre. Možno keď človek nemá toľko načítané, tak mu nebude vadiť tá podobnosť s inými príbehmi, ale keď už ich človek pozná, čítanie ho veľmi nebaví. Vďaka za recenziu, tejto knihe sa asi vyhnem :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne si to vystihla! Myslím si, že čitateľ, ktorý nečítal série, na ktoré sa táto kniha podobá, by z knihy mohol mať príjemný zážitok, ale ja som v tom videla iba všetky tie podobnosti a príbeh jednoducho nešiel do hĺbky. Okolo každej témy, ako keby sa len ošuchol. Je to škoda. Keď sa mám priznať, pokračovanie ma tiež neláka, ale má nádhernú obálku.

      Odstrániť