Prečo by sme mali čítať fantasy knihy?

V poslednej dobe si dosť všímam, čo ľudia čítajú alebo aký majú postoj k literatúre, hlavne v mojom okolí. Keď som totiž hovorila známym, že idem vydať knihu, každý sa ma hneď spýtal, o čom bude. Väčšinou som reagovala slovami: „Je to fantasy.“ Nastalo trápne ticho, pretože som si nebola istá, či dotyčná osoba nevedela, čo to znamená, alebo ju to v tom bode prestalo zaujímať. Tak som väčšinou dodala: „Je to na štýl Pána prsteňov. Príbeh sa odohráva v inom svete.“ (Fantasy je umelecký žáner pozostávajúci z fiktívneho príbehu, v ktorom mávajú postavy zväčša magické vlastnosti. Wikipedia ďalej tvrdí, že témou sa často približuje bežným sociálnym aj politickým problémom, zaoberá sa vzťahmi či emóciami.)
Pohybujem sa v komunite, kde čitatelia bežne venujú svoj voľný čas fantasy knihám. Lenže toto je len akási malá bublina a teraz, keď som sa rozhliadla vôkol seba a začala som viac dávať pozor, došlo mi, že toľko ľudí zase fantasy nečíta, čo je obrovská škoda. Nevedia totiž, o čo prichádzajú.
Ak váhate, či sa na podobné knihy vrhnúť, dúfam, že mojich sedem dôvodov prečo vám pomôže pri rozhodovaní.

1. Máte možnosť spoznať nové svety, nové kultúry
Fantasy, samozrejme, nie je len o nových svetoch. Fantasy prvky môžete nájsť i v knihách, ktoré sa odohrávajú v našom svete, väčšinou je to v podobe rôznych fantastických bytostí alebo mágie. Ja to však napriek tomu vnímam ako niečo nové, keďže na pochopenie príbehu musíte spoznať nové tradície existujúce popri tých, ktoré už poznáte.
Pre čitateľa môže byť takáto kniha očarujúca. Predsa len, vytvoriť si nový svet založený na iných základoch, s inými tradíciami a národmi nie je vôbec jednoduché. Mňa pri čítaní poháňa zvedavosť, chcem odhaliť, ako sa s tým autor popasoval. Musí totiž prepojiť svet, postavy a dej tak, aby čitateľa úplne ponoril do svojho príbehu, aby ho zaujal a udržal si ho až do konca. 

2. Rozvíjate si predstavivosť
Je fajn čítať romantický príbeh odohrávajúci sa v Bratislave či v Košiciach. Pre vašu predstavivosť je to ešte o to jednoduchšie, ak ste spomínané miesta videli. Nemusíte zbytočne čítať opisy, vaša fantázia má väčšinou pri čítaní takýchto kníh oddych. Riešia sa situácie a vzťahy, ktoré sú vám blízke, lebo veľa z toho sami zažívate. Lenže čo fantasy kniha? Čo ak prostredie v príbehu nepoznáte a natrafíte na svietiace stromy či neznáme druhy zvierat? 
Aj s takýmito vecami by sa mala fantázia človeka občas popasovať. Rozvíjate tým svoju myseľ i kreativitu. Otvárajú sa hranice vašej predstavivosti a môže vám to často pomôcť pri riešení niektorých problémov v živote. Zrazu si uvedomíte, že nič nie je iba čierno-biele. Možno na problémy nenájdete magické riešenie, nájdete však také, ktoré by vám nemuselo inak napadnúť.
Je ťažšie predstaviť si situácie, prostredie a postavy, ktoré ste zatiaľ nemali možnosť vidieť. Pokiaľ ide o nejakú nadprirodzenú vec, vaša fantázia musí pracovať na plné obrátky, aby vám v hlave vytvorila aspoň trochu jasnejší obraz. 
3. Oddýchnete si od bežných problémov
Väčšina z nás čelí každodennej realite s veľkou nechuťou. Objavujú sa problémy v práci, v škole, doma. Nikdy som nechápala, prečo sa takto znechutení ľudia rozhodnú ešte aj čítať knihu, ktorá je o tom istom ako ich životy. Občas jednoducho potrebujete od bežných problémov vypnúť. Oddýchnuť si a zaoberať sa niečím iným. O vzrastajúcej kriminalite, vraždách, drogách, mafii počúvate každý deň v Správach. Skúste pre zmenu vymeniť všetku túto negativitu za drakov a čarodejnice, rovno za magický svet, kde to síce tiež nemusí byť ružové, ale odlišuje sa to od toho, čo vám hádže pod nohy realita.

4. Rozšírite si obzory
Pokiaľ bežne fantasy nečítate, skúsite niečo nové, o čom ste si pravdepodobne doposiaľ ani nemysleli, že by vám to mohlo pasovať. Tento bod veľmi úzko súvisí s rozvíjaním predstavivosti, pretože rozšírením obzorov sa vám automaticky otvárajú aj v živote nové možnosti.

5. Film vs. kniha
Zbožňujem fantasy filmy aj seriály. Sú na relax ako stvorené. Vo filme vám však tvorcovia predostrú svoju predstavu toho, ako by mal magický svet vyzerať. Pri knihe si ju musíte vytvoriť sami, no rýchlo si uvedomíte, že to stojí za to. V hlave sa vám vynoria obrazy akoby odnikadiaľ, pochopíte, akú obrovskú moc majú slová v knihe. Aj to je tak trochu mágia. 

6. Fantasy sa veľmi podceňuje, hovorí sa dokonca, že nemá žiadnu hodnotu, ale to nie je pravda 
Toto môžete počuť neustále. Videla som už dokonca aj niekoľko čitateľov, ktorí sa ani nechceli priznať, že fantasy čítajú, lebo sa hanbili. No v čom je fantasy horšie ako kniha o mafii alebo o vraždách? V ničom. Za svoj čitateľský vkus by sa nemal nikto hanbiť. Fantasy je možno trend, ktorý sa u nás rozbieha iba veľmi pomaly, zatiaľ čo v zahraničí takéto príbehy žnú obrovskú slávu, ale stále viac ich môžete vidieť aj u nás. 
Zoberte si napríklad Súmrak. Veľa ľudí sa ani neprizná, že to čítali, ale ja rovno hovorím, že táto séria bola super. Čítala som ju asi sedemkrát a ešte ju mám aj neskutočne požutú, lebo pochodila polovicu mojej bývalej triedy. Stretla som sa dokonca s niekoľkými ľuďmi, ktorí práve kvôli Twilightu začali aktívne čítať. Inšpirovala mnoho mladých čitateľov aj autorov, vytvorila obrovskú komunitu fanúšikov a myslím si, že nikto by sa za čítanie podobného príbehu nemal hanbiť. 
7. Staré známe získa nové rozmery
Autori si často nevymýšľajú príbehy len tak z ničoho. Samozrejme, pri vytváraní textu zohráva najväčšiu úlohu ich fantázia, lenže náš svet nevznikol iba včera. Existujú tisícky rokov histórie, ktorá sa dá spracovať rôzne. Stačí sa pozrieť už len na grécku alebo severskú mytológiu. Autori ju zvyknú zakomponovať do svojho príbehu a rozvinúť ju ešte aj o nové prvky pochádzajúce z ich predstavivosti. Je zaujímavé pozorovať, ako sa na gréckych bohov pozerajú odlišní autori. Všetci tvoria z jedného základu, ale každý po svojom. 
Viete, ako veľmi mi pomohol Percy Jackson? Raz sme mali v škole kvíz a zahrňovalo to aj otázky o gréckej mytológii. V tej chvíli som sa cítila ako hotový profík. Fantasy knihy niekedy môžu byť naozaj užitočné. 
Ja čítam fantasy oveľa radšej ako knihy odohrávajúce sa v slovenskom prostredí, kde sa autori zaoberajú každodennými problémami. Je to práve kvôli tomu, že tieto problémy neobchádzajú ani mňa a zrejme by som sa zbláznila, keby som o tom mala ešte aj čítať. Mám pocit, že podobné príbehy mi nič nedávajú, ale akceptujem, že veľa ľudí tieto knihy číta. Tak prečo nejaký čitateľ neakceptuje to, že iní čitatelia zbožňujú fantasy príbehy? Obzvlášť je mi do plaču z toho, keď ofrfle fantasy knihu niekto, kto nič také v živote nečítal. 

Aký názor na fantasy knihy máte vy? Čítate takéto príbehy alebo máte radšej tie realistické? Ktoré uprednostňujete viac a prečo?

19 komentárov

  1. ja ctu prevazne fantasy, jen obcas odbehnu k necemu jinemu :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som na tom veľmi podobne. Najviac čítam asi fantasy a potom ešte občas dievčenské romány.

      Odstrániť
  2. Ja som univerzálny čitateľ. Úplne najradšej zo všetkých žánrov mám fantasy, science fiction, horor, triler a krimi, ale naozaj prečítam hocičo (ak to hocičo nie je naozaj riadny prepadák).
    Keď som si prečítala tento článok, uvedomila som si, že je to naozaj pravda. Hneď ako sa s niekým rozprávam o čítaní a písaní kníh a spýtajú sa ma, aký žáner je môj najobľúbenejší, tak sklopím zrak a tak potichu zamrmlem, že sci-fi a fantasy. Ale na tom by naozaj nemalo byť čo zahanbujúce, veď je to žáner ako každý iný. Prečo by to malo byť menej hodnotné čítanie? To sa naozaj mám cítiť zahanbene len preto, že sa nejdem pominúť z Anny Kareniny či Vojny a mieru? Nie, nie, musím prestať znižovať intenzitu hlasu, keď hovorím o fantasy, pretože na to naozaj nie je dôvod. A mimochodom, považujem za nesmierny úspech, že sesternica, ktorá odjakživa odsudzovala tento žáner odo mňa vyfasovala peknú kôpku kníh, aby som ju doň zasvätila a o krátky čas mi ich vrátila s tým, že chcela druhú várku, pretože ich zhltla na posedenie. Takže naozaj je to v mnohých prípadoch tak, že odsúdia skôr, ako spoznajú. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mám dojem, že to tak robíme viacerí. Nie je na tom nič zahanbujúce a predsa sa niekedy neovládneme. To je preto, že u nás sa dlho fantasy nečítalo a len pomaly sa dostáva do povedomia ľudí.

      Odstrániť
  3. Naprosto souhlasím, mnoho lidí považuje fantasy za méněcenný žánr. Já si fantasy knihu přečtu moc ráda a nic špatného na tom nevidím. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neviem, v čom sa fantasy odlišuje od toho, keď niekto číta dievčenský román z nášho prostredia. To neprekáža, ale fantasy áno?
      Nepáči sa mi takýto pokrytecký prístup k čítaniu. Každý by mal predsa čítať, čo sa mu páči a nemal by byť za to odsudzovaný.

      Odstrániť
  4. Super nápad na článok :)
    Fantasy je skvelý žáner a zrovna dnes som sa stretla s tým, že niekto nevedel zrozumiteľne vyjadriť rozdiel medzi sci-fi a fantasy. Už to je vôbec niečo, že také vysvetlenie vôbec treba.
    Inak... viac by som sa hanbila za čítanie niektorých romancí ako za čítanie fantasy. To je ale nezmysel.
    Aj keď Twilight je niečo ako špeciálna kategória kníh, kde ľudia nevedia, čo si o tom myslieť. Ja si tiež myslím, že je to super, ale... pre 12 ročnú mňa, nie pre mňa vo veku 18 rokov.
    A k tomu slovenskému prostrediu - ja to vyslovene neznášam. Ale zase niektoré slovenské "fantasy" názvy tiež stoja za to, skomoleniny typu Hurhiščbvh a Kakwčuh

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)
      Tak vzhľadom na to, že niekto nevie poriadne ani len to, čo je fantasy, nečudujem sa, že nepoznali rozdiel medzi sci-fi a fantasy. :D :D Pre niekoho je to to isté, väčšinou pre takých, ktorí podobné knihy nečítajú.

      Odstrániť
  5. Výborný článek :) Moc pěkně jsi napsala všechny důvody, naprosto souhlasím :) Asi i proto mám fantasy tak moc ráda :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Amen! Bod 3 by som nemohla viac súhlasiť. Contemporary čítam keď viem, že sa nedokážem poriadne sústrediť na dobrú knížku ale chcem si oddýchnuť a niečo si prečítať.
    Moja bublina je stále celkom pevná. Viem, že sú ľudia, ktorí fantasy nemusia a vôbec ich nechápem ale nikto mi ešte do tváre nepovedal, že by to bola hlúposť a skôr vidím tých, ktorý ju majú radi rovnako ako ja. Pre mňa je fantasy práveže ten správny žáner knihy a to tie bežné sú skôr "podradná" literatúra oproti veciam obsahujúcom akýkoľvek paranormálny/fantasy/sci-fi prvok.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Akože ani mne do tváre nikto priamo nepovedal, že fantasy je blbosť, ale tak z tých kyslých výrazov iných, keď o tom hovoríš, si to veľmi jasne domyslíš. Obzvlášť u nás v škole mi to pripadalo, že profáci fantasy veľmi nemuseli. A potom sú tu tí, ktorí ani nevedia, čo to je. :D Neviem, čo je horšie. :D :D

      Odstrániť
  7. Som na teba hrdy :D a dufam ze sa ti bude v tomto smere darit.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Milujem fantasy pretože je to super únik mimo realitu. Keď som čítala Temné hmoty ficala som na úplne inom móde. Bohužiaľ čo mi vadí na fantasy, že skoro každá jedna je na časti. A mne sa nechce rok či dva čakať na ďalšiu časť, poprípade sa jej nedočkát vôbec lebo vydavateľstvo neprelozi... To by som vraždila, keďže anglicky viem yes, no a poprípade f...k.
    Bohužiaľ, i ja som napísala fantasy, tiež mi výjde knižne a pri poslednej svojej korekcii som si uvedomila jednu krutú vec, aby dávala zmysel aj iným, nielen mne, musím napísať dvojku. Ale úmyselne to nebolo...
    Čítam knihy rôzneho žánru, a fantasy patrí skutočne medzi moje obľúbené. Pretože je super zmiznúť z reality.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej, fantasy býva často dosť dlhé, ale tak ja si myslím, že to je hlavne kvôli tým svetom a celkovo aj kvôli zložitému príbehu. Predsa len, keď si už autor vytvorí nový vesmír, asi ho nevtesná do jednej knižky. Ja by som aj povedala, že je to trochu škoda. Čím viac píšem, o to viac sa môj vesmír rozširuje a odhaľuje mi nové zaujímavosti a zápletky, ktoré by som ešte mohla v rukopise využiť.
      Inak k tomu vydaniu blahoželám! Je super, že vyjdeš v Magne. Celé to vydavateľstvo je super a neskutočne sa teším, že mi Gabika dala šancu ako editorke. :)
      Obálku už máš? O čom je príbeh? Tvoja cieľová skupina??

      Odstrániť
  9. Aj ja sa teším z Magny, lebo dávajú šancu nám, neznámym autorom. Je super, a snáď spoločne s nami sa nám podarí urobiť z Magny silnú značku. Už som čítala, že si editorka, a blahoželám ti. Je to skutočne výborné, práca snov :-)
    Na obálke sa ešte len pracuje, ale určite sa pochválim či už na FB alebo aj na mojom blogu. Môj príbeh je síce fantazíjny, ale zas také to klasické fantasy, iné vesmíry a paralelné svety to nie sú, ale jedná sa o príbeh ženy žijúcej v prítomnosti, so zvláštnymi magickými schopnosťami, ktorej sa prihovárajú ženy z dávnej minulosti. Nadprirodzené bytosti, magické a liečiteľské schopnosti, let časom, nenaplnený láska, čary atď. Klasický román pre ženy, ktoré sa chcú, i nechcú odpútať od prítomnosti :-). Také živelné a chaotické ako ja :-D.
    Ale inak, ja sa na tvoju knihu veľmi teším, a určite si ju prečítam. Apropo, kedy vyjde, aby som si so to zaznačila do kalendára ... :-D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani mi nevrav! Ja som posielala životopis a skoro som odpadla, keď mi Gabika zavolala. Už sme minulý týždeň mali aj stretko a tak ich obdivujem aj s Jaji. Krásne Magnu rozbehli a pevne verím, že tak to bude aj ďalej pokračovať. Ja som len rada, že teraz toho môžem byť súčasťou.
      Na obálku som zvedavá a ten príbeh znie zaujímavo, určite si na to posvietim, keď vyjde. :)
      Ešte nemôžem povedať dátum vydania, takže keď budem môcť, určite to niekde na mojich sociálnych sieťach uvidíš. :D :D

      Odstrániť
  10. Nerozumiem ľuďom, čo také niečo vypustia. Však každý má svoj preferovaný štýl, čo rád číta. Keď ja neodsudzujem 50 odtieňov čitateľov, dokonca som to aj ja čítala aj keď je to teda blbosť riadna, tak nech mne neodsudzujú harryho pottera 8D
    Ja napríklad nemusím detektívky, kinga som nikdy nečítala, ale nejdem to odsudzovať alebo sa tomu úplne vyhýbať, lebo viem že to má hodnotu. A o to väčšiu pre fanúšika 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru. Každý má svoj štýl a myslím, že by sme to mali rešpektovať. Ja som kedysi tiež mala problém hovoriť ľuďom, čo čítam, ale dnes mi je to už jedno. Okrem toho, čo by som to bola za autora, keby som sa hanbila za žáner, ktorý aj píšem? :D
      Ako roky plynuli, uvedomila som si, že vychádzajú všelijaké možné somariny a keď si tieto somariny nájdu svojich fanúšikov, tak určite aj fantasy.

      Odstrániť