O tom, ako idem vydať knihu

Ak chodievate ku mne na blog, určite ste si všimli, že písanie pre mňa vždy znamenalo veľa. Mohli ste to vidieť nielen vtedy, keď som pridávala články do rubriky Večný kolobeh písania, ale aj pri mojich častých updatoch o pokrokoch, ktoré som spravila so svojou sériou Kronika strateného impéria
Moja láska k písaniu sa vyvinula v období, keď som ešte ani len neuvažovala o tom, aké ťažké je publikovať knihu a uspieť s ňou. Žila som v sladkom nevedomí, v zajatí svojej fantázie. Prvé poviedky som naťukala na písacom stroji u babky v práci ako desaťročná a odvtedy som sa písania nevzdala. Moje pokusy s príbehmi som si štyri roky nechávala iba v zložkách v počítači a nikto dovtedy netušil, že píšem. Až potom mi napadlo uverejniť texty na internete. Pozbierala som si veľa názorov, viac negatívnych ako pozitívnych, tie ma však neodradili. Práve naopak. Naštudovala som si gramatické pravidlá, sledovala som písanie priamej reči, rozloženie odsekov v knihách a snažila som sa podľa toho písať aj ja. Keď ma knižný svet naplno pohltil aj vďaka blogovaniu, množstvu nových kníh a čítaniu zahraničných kníh, moja túžba uspieť ako autorka ešte vzrástla.
O mojich pokusoch niečo vydať
Prvý diel zo série som písala päť rokov a za ten čas sa toho neskutočne veľa zmenilo. Prepisovala som ho možno pätnásťkrát a oslovila som zopár vydavateľstiev, ale dopadlo to v podstate rovnako. Nikto ani len neodpísal. Predpokladala som, že uspieť na našom knižnom trhu s high fantasy na pokračovanie bude nemožné, tak som to s pokusmi vydať knihu vzdala. Na self-publishing som nemala peniaze a neobjavil sa ani žiadny môj strýko, ktorý šéfoval veľkému vydavateľstvu, takže dostať sa do vydavateľstva cez známosť tiež neprichádzalo do úvahy. 
Lenže keď som sa stala knižným recenzentom, pribudli mi spolupráce a moja chuť vydávať sa znovu vrátila. Rozhodla som sa opäť skúsiť šťastie, na internete som však vyhľadala nejaké menej známe vydavateľstvá, u ktorých by som možno mala väčšiu šancu. Jedným z takých bolo aj vydavateľstvo Riga.
Nebudem však klamať, bola to veľmi podivná ponuka, lebo e-mailom sa mi vôbec neozvali, rovno mi po pár týždňoch prišla poštou pripravená zmluva. Komunikácia v tomto prípade viazla, podmienky boli úplne smiešne (a ešte si i vycapili na stránku, že chcú pomáhať začínajúcim autorom... to určite). Ponuku som odmietla a trpezlivo som vyčkávala na niečo iné, lepšie. Viem, že autori fantastiky a ešte k tomu na Slovensku by asi nemali byť veľmi fajnoví a mali by, takpovediac, brať, čo príde, nie si ešte klásť podmienky, ale tu mi jednoducho niečo nevoňalo a radšej som si povedala, že nevydám nič, ako keby so mnou mal niekto vybabrať.
Ponaučenie? 
Vždy poriadne zvážte, na akú ponuku sa dáte a či vám vyhovuje. Možno sa vám bude zdať krásne, že niekto sa konečne rozhodol vydať vašu knižku, ale ak si to poriadne nepremyslíte a zmluvu podpíšete bez prečítania, mohli by ste to veľmi ľutovať! Ja by som to rozhodne ľutovala, keby som sa upísala prvému vydavateľstvu, ktoré mi ponúklo mizerné podmienky, ale „však odpovedali kladne“, tak načo riešiť všetko ostatné, že?
Píšem vám to sem iba preto, lebo sama som autorkou a predpokladám, že väčšina by bola z takejto ponuky úplne mimo rovnako ako ja, keby im dovtedy odinakadiaľ neodpísali. No verte mi, nie je všetko zlato, čo sa blyští.

Ďalšie pokusy

Knižnou blogerkou som už dobrých pár rokov a svoju prvú spoluprácu som nadviazala ako recenzentka s vydavateľstvom Albatros Media. Toto vydavateľstvo aj kvôli tomu pre mňa znamená veľa. Cenila som si... nie, zdalo sa mi takmer neuveriteľné, že mi dali ako začínajúcemu blogerovi šancu a povedala som si, že budem robiť všetko preto, aby si ma ako recenzentku nechali a aby som ich nesklamala. Spolupracujem s nimi už šesť rokov a za ten čas sa ku mne dostala kopa úžasných knižiek, za ktoré im neskutočne ďakujem. 
Vzhľadom na to, ako som knihy z Albatrosu mala rada a ako som sa neskutočne tešila z našej spolupráce, je asi jasné, že mojím snom bolo nadviazať s nimi spoluprácu aj ako autor. Keď som im však prvýkrát poslala V znamení ametystu, rukopis bol v úplne inom, neupravenom stave a odpoveď som nedostala. Dlho som nechápala prečo. Lenže opäť som sa na to pozrela, opäť som sa pustila do prepisovania a veľkých úprav, na ktorých som pracovala neskutočne dlho. 


Trpezlivosť niekedy naozaj ruže prináša

Prešli tri roky, čo som šťastie skúsila znovu, ale nedovážila som sa osloviť Albatros, aj keď som veľmi chcela. Tak som skúsila Ikar, Tatran, Korunu, nejaké menšie vydavateľstvá, ibaže zase neúspešne. Štvalo ma, že nikto ani len neodpovedal. Prišlo mi to také nespravodlivé, hnevala som sa na celý svet, a znovu som sa uchýlila k veľkému prepisovaniu a škrtaniu. 
Tentoraz sa mi vyplatilo. Vlastne som sa onedlho dostala do veľmi zaujímavej situácie. 
V tom čase som už študovala editorstvo, viac som pracovala s rukopismi a častejšie som robila korektúry. Začala som sa zaujímať o fungovanie vydavateľstiev. Zrazu som už nechcela byť len autorom, ale aj editorom a hovorila som si, že ak mi nikto nič nevydá, tak hádam niekde uspejem ako editorka. Nakoniec som teda ešte raz vyskúšala šťastie vo vydavateľstve Albatros Media, no išla som na to úplne inak. 


Ako som oslovila vydavateľstvo tentoraz?

Vytlačila som si celý rukopis, v ktorom som sa snažila vychytať čo najviac gramatických a štylistických chýb a veľmi som si dala záležať na úprave. Potom som spísala sprievodný list, v ktorom som spomenula, čomu všetkému sa venujem a ako milujem písanie. Taktiež som sa vyjadrila k svojmu príbehu, ale nenapísala som iba anotáciu. Napísala som, prečo si myslím, že je rukopis vhodný na vydanie, prečo by mohol byť pre čitateľa takýto príbeh zaujímavý, akú cieľovú skupinu by podľa mňa oslovil a doložila som to všetko názormi, ktoré som si od čitateľov a blogerov za tie roky nazbierala (bolo ich približne 50). A nie, ak si myslíte, že som od niekoho musela tie názory žobroniť alebo ľudí podplatiť, aby ma niekde chválili, vôbec to tak nebolo. Poviem vám jedno veľké tajomstvo. Aj človek, ktorý nič nevydal a žiadne vydavateľstvo mu dovtedy neodpovedalo, môže písať dobre a zároveň mať fanúšikov. Nikde nie je napísané, že hodnotenia na Goodreads alebo recenzie na blogoch sa môžu písať iba na knižné publikácie vychádzajúce vo vydavateľstvách. Takže sa určite nenechajte odradiť! 

Ako som sa zasekla medzi dvomi ponukami na vydanie
Ani si neviete predstaviť, aká som zostala šokovaná, keď som odoslala poštou rukopis do Albatrosu a oni mi odpísali, že im dorazil v poriadku a že ho idú čítať. Na stránke mali napísané, že posudzovanie trvá dva mesiace, takže som sa psychicky pripravila na dlhé utrpenie.
Lenže prešli tri mesiace a odpoveď neprišla, aj preto som definitívne usúdila, že moje VZA nie je materiál na vydanie. Medzitým som sa však zoznámila s milou autorkou, Viki Drgoncovou, ktorá ma zase zoznámila so zakladateľkou vydavateľstva Art Floyd. Denisa Kancírová je naozaj neskutočná osoba, rozhodla sa založiť si vlastné vydavateľstvo, prostredníctvom ktorého chcela autorom splniť sny o vydaní. Oslovila som ju nielen ako editorka, ale aj ako autorka, a napokon som získala prax a dokonca mi povedala, že by môj rukopis rada vydala. Ani si neviete predstaviť, akú som mala radosť. Môj sen teda úplne nezanikol. 
Ale potom sa stala taká vtipná, no úžasná vec. Osud sa mi asi chcel dobre vysmiať, pretože o pár dní mi napísali z Albatrosu, že ich môj rukopis zaujal. Chápete?! Páčil sa im. Skoro som spadla zo stoličky! Nevedela som, čo mám robiť. Nič nebolo isté, rukopis ich len zaujal, ešte ho museli schváliť. 
Takže môj život sa na ďalších pár mesiacov tak nejako pozdržal. Vydávať v Albatrose bolo vždy mojím najväčším snom, nikdy som si však nemyslela, že by sa to mohlo stať realitou. 
Rukopis u nich prešiel niekoľkými schvaľovacími procesmi a ubehlo ďalších pár mesiacov, kým som sa definitívne dočkala odpovede. 

Ako idem vydať knihu v CooBoo
Tá prišla tri dni po tom, čo som spravila bakalára, a bola POZITÍVNA! Nemohla som tomu uveriť. Revala som od šťastia asi desať minút, potom som skákala po obývačke ako šibnutá a znovu som tomu neverila, tak som si šla ešte raz prečítať e-mail. 
Zostala som z toho všetkého dosť otupená, akoby to môj mozog nevedel spracovať. Chcela som to tak dlho a zrazu som mala vydanie na dosah. Úplne ma dorazilo, že v takejto obrovskej spoločnosti si môj príbeh niekoho získal natoľko, že mu venoval pozornosť a bojoval za jeho vydanie.
Uverila som, že sa toto všetko NAOZAJ deje, až keď som mala v ruke zmluvu, a som nesmierne rada, že konečne som o svojich novinkách mohla napísať aj vám. 

Pripravte sa na ďalšie návaly článkov. Úžasná Michelle mi pripravuje webovú stránku a pracuje na novej verzii mapy k príbehu a taktiež na iných veciach, o ktorých vám postupne dám vedieť. 

Ďakujem každému, kto ma podporil a kto si môj príbeh prečítal. Aj vďaka vám sa mi splní dlhoročný sen.
Pokiaľ vás zaujíma, ako to so mnou bude ďalej, sledujte moju autorskú FB stránku, kde sa určite objavia všetky novinky.

41 komentárov

  1. Parádní článek :) Bylo pro mě moc zajímavé si přečíst, jak se pracuje na knize :) A hlavně-moc gratuluji k vydání v CooBoo a ohromně se těším, až mi tvoje kniha přijde pod ruku :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ja som zase veľmi zvedavá na tvoj názor, ak sa k tebe raz knižka ozaj dostane :):)

      Odstrániť
  2. škerím sa tu ako mesiačik na hnoji a tak si hovorím, že sny sa predsa len plnia :) Maji nech sa ti darí a VZA zaujme veľa veľa ľudí :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Jé, tak to mám neskutečnou radost i za tebe! Sice jsem tvou knížku nečetla, ale už nějakou dobu o ní vím, všimla jsem si všech nadšených recenzích na GoodReads a zkrátka jsem ti tak nějak soukromě držela palce a doufala jsem, že jednou budu mít možnost si tvou knihu (či lépe knihy) také přečíst! Takže fakt gratuluji a budu se na knihu neskutečně těšit! Snad bude k sehnání i u nás. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne za komentár aj za milé slová.
      A budem určite veľmi rada, ak si ju po vydaní prečítaš. Ja si myslím, že ju nebudeš mať problém zohnať aj v Česku. Vaše knihy sa u nás dajú v pohode objednať. :)

      Odstrániť
  4. Gratulujem Majka! Už pri prvom čítaní som bola presvedčená, že si to zaslúžiš a druhýkrát si ma presvedčila ešte viac! :3 Teším sa, keď sa mi konečne dostane do rúk papierová verzia tvojho príbehu! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Gratulujem, gratulujem a ešte raz gratulujem! Už len podľa tvojich článkov tu na blogu si viem predstaviť, koľko času si vložila do svojho príbehu a ešte koľko práce, takže si to patrične aj zaslúžiš! :D Už sa neviem dočkať, kedy ju uvidím v poličke v kníhkupectve a prečítam si ju :3 Dúfam, že takýchto noviniek bude ešte vééééľa veľa a ešte raz gratulujem! :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne :)
      a noviniek bude určite veľa :D si zober, že som písala o písaní a to som ani nič nevydala, ale teraz sa to už blíži, takže nejaké tie výlevy sa tu rozhodne objavia :D

      Odstrániť
  6. Mam chuť poskakovať od radosti s tebou a zároveň plakať, ako veľmi ti závidím. Gratulujem, že sa ti to konečne podarilo a hlavne v Cooboo! Och a keď som prečítala to posledné, že vlastná webová stránka a práca na mape, tak mi až nabehli zimomriavky, aké je to skutočné. Fakt ideš vydať knihu aaaa!Teším sa, keď si ju už konečne prečítam :)) (obálky budeš mať nové??)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som už poskakovala toľko, že ty vôbec nemusíš :D :D A ďakujem, CooBoo bol vždy môj sen, je neuveriteľné, že ich môj rukopis fakt zaujal.
      Michelle je zlatíčko, všetko, čo vytvorí je super, takže už sa teším na výsledky. :D
      Neviem, ešte sa obálky neriešia. To až po opravách rukopisu, ale už som spomínala, že obálky mám, tak sa uvidí, ako ich zaujmú a či by ich schválili. Tak ale s nimi sa v podstate prezentujem od začiatku, takže by bolo super, keby zostali.

      Odstrániť
  7. Moc gratuluju! Přiznám se, žes mi V znamení ametystu před pár roky posílala a já se k tomu stále nedostala, za což se hrozně stydím, ale teď si to rozhodně nenechám ujít. A doufám, že obálky zůstanou, jsou megapěkné. :D Ještě jednou velká gratulace!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem a to je v pohode, ty máš pravdepodobne veľmi starú a neupravenú verziu :D :D :D Čo ti neodporúčam čítať, nechcem odplašiť potenciálneho čitateľa :D :D

      Odstrániť
    2. (doufám, že tu teď ode mě nebudeš mít dvě odpovědi, protože se mi ta odeslaná před chvilkou nezobrazuje... :"D)

      Nějakou z roku 2014, myslím. :D A neboj, teď si hezky počkám na knižní vydání. :) A není zač!

      Odstrániť
    3. Tak to je dosť stará verzia :D určite počkaj na tú oficiálnu :D :D :D
      a nie, je tu len jedna správa :)

      Odstrániť
  8. Je to úžasné, prešla si naozaj dlhú a neľahkú cestu (ja som ešte iba kdesi na jej začiatku a dúfam, že sa raz dostanem tak ďaleko ako ty). Fandím ti a držím palce, veľmi sa teším na tvoju knihu i ďalšie pokračovania. Je skvelé, že aj na Slovensku sa predsa len dá s niečím pohnúť a dostať sa k tomu vydávaniu. Uži si to naplno a teš sa z toho, určite je to nesmierna radosť :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite sa dostaneš, len treba vydržať. Ja som veľakrát chcela hneď všetko urýchliť, hneď ísť vydávať, ale treba si dobre rozmyslieť jednotlivé ponuky, lebo človek by to fakt mohol ľutovať. Však aj ja som si už koľkokrát myslela, že nikto o mňa ani nezakopne, párkrát som to vzdala, ale potom som zase skúšala, ako keby som nemala dosť odmietnutí :D :D Ale tak vidíš, predsa len sa to všetko prepisovanie vyplatilo.
      Ďakujem :)

      Odstrániť
  9. Úžasný příběh. Hodně obdivuji tvoji trpělivost a výdrž. Já bych to asi nezvládla, takhle dlouho a je možné, že bych s příběhem sekla. Což by asi byla škoda.
    Já právě začínám psát fantasy. První díl. Příběh mám v hlavě už mnoho let a s postavami mám takový vztah, že bych i řekla, že jsou živé. Doufám,že se mi to podaří dostat na papír a třeba jednou taky vydat! :)
    Takže gratuluji k úspěchu a moc ti ho přeju! ♥

    Gabux

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)
      A ty to určite nevzdaj pri prvej príležitosti. Písanie nie je vôbec ľahké, čaká ťa ešte veľmi veľa prekážok, ale o to ide, ako si s nimi poradíš. Ak sa aj v príbehu zasekneš, ver tomu, že to, čo pôsobí na začiatok nevyriešiteľne, sa napokon postupom času nejako poskladá do súvislostí, ak sa budeš snažiť. Písanie veľmi pomalý proces pre tých najtrpezlivejších :D
      Prajem všetko dobré :)

      Odstrániť
  10. To je skvelá správa. <333 Gratulujem, už teraz sa teším, keď si budem môcť zadovážiť tvoju knihu vo fyzickej forme. :) Ušla si veľmi dlhú cestu, ale tvoje vytrvanie mi dodáva nádej a niekde tam vidím také svetielko, že snáď sa aj nejaký môj príbeh raz dočká knižného publikovania. :D Hovorím si to zakaždým, keď začnem škrtať a prepisovať veci v príbehu stále dookola.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)

      Určite sa to podarí aj tebe, len to nevzdávaj, snaž sa stále zlepšovať, neprestaň milovať písanie a bude to v pohode. :)

      Odstrániť
  11. Tak toto je dokonalý príklad toho, že ísť si za svojím snom, aj cez rôzne prekážky a hlavne prekonávania samej seba, sa určite oplatí. Pridávam sa ku gratulantom a určite aj k zoznamu čitateľov ;-) Vydajú sa ti všetky 3 časti série, ak sa smiem spýtať? :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne :)
      Tak séria nebude mať len tri časti a dúfam. Ale to sa uvidí podľa toho, aká bude predajnosť. Vážne neviem. :)

      Odstrániť
  12. Majka aká krásna správa! Veľmi sa teším s tebou, ja som už pri čítaní "prapôvodnej" verzie, ktorú si mi poslala (za čo ďakujem) vedela, že raz si ju prečítam aj v tlačenej oficiálnej verzii, pretože na to tvoj príbeh určite má!!! (aká dlhá veta)
    Prešla si teda, podľa tvojho popisu, strastiplnú cestu - za splneným snom. Veľmi ti to prajem, aj nech ide všetko ďalej ako po masle. Teším sa, keď si ju kúpim a znovu sa do príbehu začítam! (dúfam, že hlavný dej nebude úplne iný, než si pamätám) ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, že si vo mňa tak verila :)

      A dej nebude úplne iný, ale bolo treba dosť veľa úprav a trošku som menila začiatok, lebo mal pomalý rozbeh. :)

      Odstrániť
  13. Páni, tak to je teda niečo! Gratulujem a veľmi ti to prajem, vydanie knihy je veľká vec! :) Veľa úspechov, sama by som si tvoju fantasy rada prečítala :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak aj ja dúfam, že sa k nej raz dostaneš. Mňa osobne by tvoj názor zaujímal, keďže aj tvoje články ma baví čítať. Pokojne sa mi ozvi po vydaní, ak by si mala záujem čítať to. :)

      Odstrániť
    2. Čože? Wau, ďakujem :) Mám pocit, že sa určite ozvem ;)

      Odstrániť
  14. Pri čítaní tvojho článku som často mala pocit, že píšeš o mne. Tiež som začala písať, keď som mala desať. Prvú knihu som veľa krát prepisovala. Dlho som čakala za odpoveďami od vydavateľstiev a niektoré ani neodpísali. Nakoniec ma zobrali dve vydavateľstvá. Poznám tú neistotu, čakanie a dúfanie. Poznám aj tú nesmiernu radosť, keď ti príde pozitívna odpoveď.
    Potom prichádza na rad to najväčšie vzrušenie. Držať v rukách svoju knihu, ktorá má obálku, svoju vôňu a slová ukrývajúce príbeh, ktorý bol v tvojich predstavách. Vďaka nemu majú tak možnosť aj iný ľudia vidieť to, čo ty. A to je to najkrajšie.
    Gratulujem, pretože viem, čo všetko tomu predchádzalo. Tvoje úsilie prinieslo výsledky. Teší ma, keď vidím snahu ľudí ísť si za svojim snom. Veľmi im fandím.
    Ak by si chcela niekedy pokecať, o čomkoľvek, na FB som Majka Kolouchová alebo Mary Roe Author. Majky sú asi snažlivé ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za milé slová :)
      A áno, je to náročná cesta. Niektorí majú šťastie a známosti, ale iní musia dosť makať, aby sa im to podarilo. Trh je malý a šanca na úspech je tiež iba veľmi malá.

      Odstrániť
  15. Super článok.:) Tie gratulujem a som vážne rada, že tvoja cesta za vydaním skončila takto úspešne, ten splnený sen si naozaj zaslúžiš a VZA si zase zaslúži, aby sa dostalo k ľuďom - veď ty vieš, že tú sériu zbožňujem, obzvlášť po dvojke. Teším sa na finálnu verziu (aj na podpis a venovanie, ktoré mi tam musíš doplniť :D) a aj na nový web a vôbec, čokoľvek, čo sa objaví.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Nel
      A aj ja sa teším na web a na finálnu verziu :D :D :D :D

      Odstrániť
  16. Jeee, gratulujem! :) Už sa teším ako si knihu kúpim a prečítam. Prajem veľa úspechov, nech sa knižke čo najviac darí.

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Ó, to je úžasné! VEĽKÁ GRATULÁCIA a nesmierne sa s tebou teším♥^_^♥ Tak som ti to priala, lebo viem, aké úskalia si si prešla a navzdory všetkému si to nevzdala :) Toto je veľmi inšpiratívny článok a hlavne dôkaz toho, že sa nemáme vzdať a nebáť sa ísť za svojim snom :)) Naozaj, veľká gratulácia a prajem ti s knižkou (teda s celou sériou) mnoho-premnoho úspechov! Zaslúžiš si to ;) Držím palce, aby všetko dopadlo na výbornú...maj sa krásne :*

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pokiaľ niekoho môj článok inšpiroval, tak to sa veľmi teším :D Ale tak je pravda, že niekedy treba hlavne vytrvať a nevzdávať to. Možnože pokiaľ sa človek naozaj veľmi snaží a je neodbytný, tak sa mu podarí splniť si sen. :D
      Ďakujem :)

      Odstrániť
  18. Wau, to je skvelé, že sa ti to podarilo. Ja osobne obdivujem každého, kto dokáže pracovať na knihe (nie to ešte na pokračovaniach!) pretože ja som s tým vždy mala problém :D Píšem už asi od deviatich rokov, už niekoľkokrát som sa snažila začať písať nejaký celistvý príbeh ale vždy to skončilo len u nejakých pár kapitolách a rôznych útržkoch :D
    Takže fakt gratulujem, musí to byť skvelý pocit :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak... píšem to už osem rokov, je to úžasný pocit, keď niekto tvoju prácu ocení natoľko, že to chce vydať knižne. :D
      A dopísať niečo je veľmi ťažké. Zdá sa, že nie, však na začiatku sa autori púšťajú do písania s takou vitalitou... ale prejde pár kapitol a radosť sa vytratí. Uvedomia si všetky nedostatky. Väčšina sa zasekne a menšina sa tvrdohlavo týra a vymýšľa spôsoby, ako to dokončiť.
      Tí, ktorým sa toto nestane, majú fakt šťastie.
      No držím ti palce, hádam sa ti to raz podarí. Trpezlivosť ruže prináša. :D

      Odstrániť
  19. Som rada, že si sa podelila o svoj príbeh, to robí len málo autorov. Je dobré hovoriť o tom, ako vydavateľstvá ignorujú a odmietajú, aby začínajúci autori videli, že je to úplne bežná prax. A aby ich to neodradilo. Mimochodom, nepoznám vydavateľstvo, ktoré by bolo bývalo odpovedalo v lehote, ktorú si samo stanoví. :-)

    OdpovedaťOdstrániť