V predošlom článku u Moon ste si mohli prečítať rozhovor so slovenskou autorkou Vitou Jamborovou a zasúťažiť si o jej knižku, Srdcová dáma, ktorá má mimochodom úžasnú obálku, a ja sa už neviem dočkať, kedy si ju prečítam.
V dnešnom piatom článku budete mať možnosť dozvedieť sa niečo viac o známom slovenskom vydavateľstve Motýľ, ktoré sa sústreďuje aj na vydávanie prvotín.
V súčasnosti je MOTÝĽ moderné dynamické vydavateľstvo, ktoré sa flexibilne prispôsobuje vkusu čitateľov a reaguje na trendy a výzvy súčasnosti.
Lyn: Ako vznikol názov Vášho vydavateľstva?
Jana Benková: Pri zrode vydavateľstva MOTÝĽ bola
kniha Liečivé
rastliny z Božej záhrady od rakúskej autorky Márie Trebenovej. Kniha vyšla na
jar v roku 1991 a veľmi úspešne – vypredala sa v celkovom náklade 200 000
výtlačkov na Slovensku i v Česku. Pri jej plánovaní zakladateľ Branko
Kocian premýšľal o názve vydavateľstva a napokon ho vymyslel vďaka
spomenutému knižnému titulu, ktorý sa potom stal bestsellerom. V súčasnosti
je MOTÝĽ moderné dynamické vydavateľstvo, ktoré sa flexibilne prispôsobuje
vkusu čitateľov a reaguje na trendy a výzvy súčasnosti. V minulosti pod
značkou MOTÝĽA vychádzala aj edícia Skvosty svetovej literatúry, kuchárske
knihy, športová literatúra a literatúra o životnom štýle, v
súčasnosti sa už desať rokov sústreďuje najmä na ženskú literatúru od
slovenských autoriek a autorov, ale prekladá aj úspešné tituly z mnohých
oblastí. Už niekoľko rokov MOTÝĽ úspešne ponúka aj edíciu motivačnej literatúry
z oblasti financií. Autorom tejto série je Robert T. Kiyosaki, ktorý si získal
milióny čitateľov na celom svete.
Lyn: Čím si musí prejsť kniha, kým sa dostane na pulty kníhkupectiev?
Jana Benková: Po tom, ako nám autor ponúkne
rukopis knihy, sa rozhodneme, či sa hodí do koncepcie nášho vydavateľstva. Ak
áno, rukopis dostane na stôl editor, jazykový redaktor, grafik – a všetci
tí aj v spolupráci s autorom pripravujú konečnú verziu knihy do
tlače vrátane návrhu, hľadania a prípravy jej obálky. Na konci tohto
príbehu sa začína ďalšia, rovnako dôležitá etapa – marketingová prezentácia
knihy a autora, o ktorú sa komplexne stará vydavateľstvo MOTÝĽ.
Lyn: Ako editor pracuje s autormi na rukopisoch? Prebieha to väčšinou
osobne alebo cez internet?
Jana Benková: Oboma spôsobmi, záleží na ich
dohode.
Lyn: Prečo vydávate iba jednodielne knihy a nie knihy na pokračovanie?
Jana Benková: Nie je to tak, vydávame aj
pokračovanie kníh – napríklad od Noaha Gordona trilógiu Liečiteľ – Šaman –
Lekárka. Ale je ich podstatne viac.
Lyn: Akým spôsobom propagujete knihy?
Jana Benková: Všetkými dostupnými tradičnými
spôsobmi, ale hľadáme najmä nové formy, pred dvoma rokmi sme práve my začali so
spojením produktovej a osobnostnej línie reklamy a ako prví sme
začali na bilbordoch propagovať knihu spoločne s tvárou jej autora... Jednej
z našich autoriek sme vytvárali aj malé papierové maketky, ktoré vyzerali
ako papierová bábika... Nových foriem reklamy máme a aj chystáme viac,
neuspokojíme sa len s formami prezentácie, aké sa tu využívajú desaťročia,
chceme skúšať nové veci.
Lyn: Majú knihy od začínajúcich autorov dobrú predajnosť?
Jana Benková: Je to individuálne, ale ak je
kniha podporená dobre cielenou reklamou, je úspešná.
Lyn: Ak chcú autori propagovať vlastnú knihu, vydanú vo Vašom vydavateľstve
(napríklad chcú zorganizovať stretnutie s čitateľmi v nejakom
kníhkupectve), musia si to vybaviť sami alebo všetko zabezpečí vydavateľstvo?
Jana Benková: U nás zabezpečujeme
komplexnú prezentáciu autorov aj kníh – od tlačových správ o knihe,
rozhovorov s autormi, ktoré pripravujeme a umiestňujeme v tých
najsledovanejších tlačených aj elektronických médiách až po besedy
s autormi v najväčších sieťach kníhkupectiev. Pri každej novej knihe
postupujeme veľmi koncepčne a plánovane, o čom každý týždeň svedčí aj
počet niekoľkých desiatok mediálnych výstupov našich kníh alebo autorov.
Priestor na organizovanie besied v iných formátoch majú sami autori,
ktorým však pri každej aktivite pomáhame s propagáciou v celoštátnych
aj regionálnych médiách. Takisto im v prípade potreby poskytujeme odborné
mediálne poradenstvo – čo sa týka verejného vystupovania a aj odporúčania
médií podľa sledovanosti čitateľov alebo divákov.
Za poskytnutie rozhovoru ďakujem Jane Benkovej
Tiež sa môžete zapojiť do súťaže. Tento raz však nebudete odpovedať na súťažné otázky, ale trochu pátrať po internete.
Súťaž je ukončená
Vydavateľstvo je jedno z tých lepších na Slovensku a ako poznamela Aly V. majú krásne obálky. :)
OdpovedaťOdstrániťSúhlasím, niektoré sú veľmi pekné. Mne sa najviac páčila obálka na Prežila som svet a na Dáždnik pre Tamaru :D
Odstrániťpridávam aj komunikáciu, ešte sa mi nestalo aby mi do pár minút neodpísali :)
OdpovedaťOdstrániťMne sa práveže páči, že vydávajú najmä jednodielne knihy. V poslednom čase ma berú viac než dlhé série. :)
OdpovedaťOdstrániťČo ja viem... ja nie som veľmi zvyknutá čítať jednodielne :D takých som čítala veľmi málo
OdstrániťJe fajn, že máme vydavateľstvá, ktoré sa venuju slovenským autorom.:) Dobrý rozhovor.^^
OdpovedaťOdstrániťMusím uznat, že obálky mají krásné :-)
OdpovedaťOdstrániťKaždý tu chváli obálky, ale mne sa z neznámych dôvodov nepáčia :D sú však aj výnimky (Dievča s mačacím menom atď :)) :D ale ako nehovorím, že to vydavateľstvo nemám rada. Práve to sa mi páči, že vydávajú slovenských autorov. Veľa dievčenských románov som od nich čítala :)
OdpovedaťOdstrániť