Tommy Wallach | Všichni jsme hleděli vzhůru

Tommy Wallach | Všichni jsme hleděli vzhůru | We All Looked Up | 330 strán | CooBoo | Goodreads | Marinus | Gorila | Megaknihy | Knihcentrum

Prvá veta: „To přece ještě není konec světa,“ řekla Stacy.

Myslíte si, že táto kniha je obyčajná young adultka? Myslíte si, že je to dystopia? 
Pretože nedostanete ani jedno z toho. 
Som obrovským fanúšikom kníh a filmov založených na prírodných alebo iných katastrofách, ktoré človek nedokáže ovplyvniť a môže sa akurát tak vyrovnávať s následkami. 
Čo sa však stane, keď sa dostanete k príbehu, v ktorom sa postavy snažia vyrovnať s katastrofou, ktorá sa ešte nestala?
Kniha Všichni jsme hleděli vzhůru zachytáva osudy štyroch tínedžerov – Peter, Eliza, Anika, Andy – na pozadí hroziaceho konca sveta. Tentoraz však nie je nepriateľom žiadna organizácia ani prezident. K Zemi sa totiž približuje asteroid a je pravdepodobné, že ju o dva mesiace aj zasiahne. Napätie sa pri čítaní, bohužiaľ, stupňuje prevažne len čiernymi stránkami zobrazujúcimi dráhu a vzdialenosť asteroidu. Čo sa týka života hlavných postáv, niekedy som vôbec nemala dojem, že by mali čoskoro zapadnúť do zabudnutia vesmíru. Čím nechcem povedať, že sa mi príbeh nepáčil, iba som očakávala niečo úplne odlišné vzhľadom na to, čo sa deje. Sčasti je to vlastne dobrá vec. Akčných naháňačiek sa možno nedočkáte, ale na druhej strane vás dopredu posúva zvedavosť, pretože túžite zistiť, kvôli čomu je táto kniha taká super, že ju vydali. 
Niektorí ten dôvod objavia, niektorí nie, to je už asi na každom čitateľovi, čo si z toho vezme. Ja mám dosť zmiešané dojmy aj niekoľko dní po dočítaní. Boli tam veci, ktoré si ma úplne získali, ale zároveň bola kniha takým mojím osobným malým asteroidom. 
Príbeh je zasadený do Seattlu.
Mám teorii, že pokud přijde den, kdy studenti a učitelé nebudou poslouchat žádnou společnou hudbu, zhroutí se celý vzdělávací systém.
A ako to už počas katastrof býva, spustí sa veľká panika. Ľudia zrazu nevidia zmysel v chodení do školy alebo v chodení do práce, ich priority sa úplne obracajú, robia rozhodnutia, ktorým by sa inak vyhli a celkovo usporiadaná spoločnosť, akú ju poznáme, sa rozpadá. Lezie vám na nervy sused s jeho otravným psom? Prečo ho nezabiť a neužiť si ešte dva mesiace pokoja bez štekania a vykrikovania? Však o šesťdesiat dní by toho suseda aj tak zabil obrovský vesmírny šuter. Na toľko chaosu nestačia už ani početné policajné zložky. Polovica z nich si to uvedomuje a vzdá sa. Ako stránky knihy ubúdali, sledovala som posledný zúfalý výdych Zeme s jej vydesenými obyvateľmi, ktorí nemali kam utiecť. 
Napriek tomu to však nebolo až také desivé. Niekedy si postavy robili dobrý deň z vlastného osudu, inokedy predstierali, ako keby sa nič nedialo a v tomto prípade bol asteroid fakt len pozadím na to, aby dal ľuďom dôvody správať sa šialene. V niektorých momentoch som mala pocit, ako keby som sledovala apokalyptickú telenovelu. Chalan mojich snov chodí s najkrajšou babou na strednej a aj keď ma chce, nerozíde sa s ňou, lebo som len sivá myška, ktorá je väčšinu času zavretá vo fotolabáku a ostatní ju pokladajú za „žienku ľahkých mravov“. Ale potom je tu ešte ten druhý chalan, ktorý je ešte aj v porovnaní so mnou, so sivou myškou, doslova ten najsivší potkan školy a mám tú smolu, že po mne ide. Lenže ja ho vnímam iba ako kamoša. Jaj, a zabudla som na tú druhú babu, ex-bifľošku, ktorá si uvedomí, že učenie a poslúchanie rodičov už nemá zmysel, tak sa nasťahuje k potkanovi, do ktorého sa zabuchne, ale keďže ten potkan vytrvalo prenasleduje mňa, nedôjde mu, aký nevinný kvietok mu doma každý deň rozkvitá na gauči. 


No kto má pri tomto všetkom čas riešiť nejaký asteroid? 
Romantické opletačky sú možno lákadlom pre pobláznené tínedžerky – o to lepšie, ak sa nesie atmosféra v duchu Rómea a Júlie, až na to, že nespáchajú samovraždu, ale smrť im hrozí tak či tak –, ibaže niekedy je menej viac. Dostala som štyri uhly pohľadu a každá z postáv priamo alebo nepriamo riešila v prvom rade svoj milostný život. Všetky by pôsobili jednoliato, nebyť výborne zvládnutých charakterov. Autor stanovil jasné vlastnosti pre každú z postáv, nemali rovnaké priority, reagovali odlišne a každá uvažovala o smrti úplne inak. Kvôli tomuto sa knižku oplatilo otvoriť. Bola zaplnená množstvom zaujímavých myšlienok a scén. Očami štyroch hrdinov ste jasne vnímali upadajúcu spoločnosť a mohli ste sa dokonca stať aj delikventom, lebo už nebol nikto, kto by vás zabásol. Poslednými stránkami lomcovala vypätá a beznádejná situácia. 
Zorganizovanie večierka ku koncu sveta bolo fakt už len čerešničkou na torte. Dve z postáv si to stanovili ako hlavný cieľ, ktorého sa snažili všemožne držať. 
Věděla jenom to, že tam venku je cosi, co ji volá, a že pokud za tím nepůjde teď, další šanci už nedostane.
Tento príbeh bol o ľuďoch, o tom, akých zverstiev sa vedia dopustiť, keď sa začne svetom šíriť panika, ale autor nezabudol vyzdvihnúť taktiež súdržnosť a ľudskosť. Predpokladám, že do popredia posunul lásku hlavne kvôli tomu, aby trochu zjemnil fakt, že po každého z nás si raz príde tá čierna potvora s kosou. 
A ak ide o negatívne vlastnosti, trochu mi prekážalo, že sa príbeh neposúval plynulo dopredu. Myslím tým to, že nasledujúca kapitola nenadväzovala tam, kde sa predošlá skončila, ale vždy zaberala časť udalostí, čo sa už stali druhému protagonistovi. Nie som si istá, prečo sa pre tento spôsob písania autor rozhodol, lebo vlastne aj keď sa to dobre čítalo, na dobrú polku kapitoly som zostala zaseknutá na mieste. V mojich očiach to výrazne spomalilo dej. Lenže stále je to kniha o ľuďoch, o ich dojmoch z blížiacej sa katastrofy a zrejme nemá zmysel nejako sa v tom viac rýpať, pretože v prvom rade chcel autor dôverne zachytiť všetky dojmy svojich postáv a zrejme si myslel, že to dokáže spracovať hodnoverne iba vtedy, keď to napíše takto.
Kniha pre mňa bola osviežujúcim čítaním a poskytla mi niekoľko hlbokých myšlienok, nad ktorými sa nedá nezamýšľať. 

Zhrnutie: Ak chcete siahnuť po nezvyčajnom YA príbehu, táto kniha je dobrá voľba. Nie je dokonalá a po celý čas vo vzduchu cítite tragickosť, ktorá je však vyvážená tým, čo všetko chcú a musia pred smrťou postavy vyriešiť. Ak však chcete nejakú príručku, ako sa správať pred koncom sveta, túto knihu by som si za príklad nebrala.
Moje hodnotenie:

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Albatros Media

9 komentárov

  1. Asi nebude prekvapením, že som o tej knihe nikdy nepočula :D A nie je to ani typ knihy, po ktorej by som niekedy chcela siahnuť, ale páčia sa mi tie čierne strany... a tvoja záložka :D Ale napísať taký príbeh musí byť fakt náročné - neviem si predstaviť ani vlastnú reakciu, ak by sa taká správa objavila v reálnom živote...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. fuu, ani nehovor, ja si tiež neviem predstaviť, čo by som robila. Ale tak myslím si, že keby sa to fakt dialo, radšej by nám to dopredu ani nepovedali, lebo to by bola taká panika, že by sme sa sami zabili ešte pred pádom meteoritu :D :D
      A záložka je super, mám tri, spolužiačka mi vyrobila :D :D

      Odstrániť
  2. Knihu som zaregistrovala už na zahraničnom booktube, ale nejak ma obišla práve z dôvodu, že sa tam viac riešila romantická linka, ako čokoľvek iné. Ak mi ju v knižnici strčia pod nos, tak po nej siahnem, ale väčší záujem mám o Stanicu 11 od Mandel. Ale som rada, že konečne aj žáner YA ponúka na Slovensku trošku širšiu tematiku. Skvelá recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak mne romantická línia v príbehu nezvykne vadiť, len v tomto mi to prišlo trošku také divné, že sa na to zameriavali až do takej miery, keď pritom o dva mesiace mal byť koniec sveta. Ja si myslím, že tínedžeri riešia aj iné veci v takýchto krušných časoch a nie len to, s kým sa pred koncom sveta vyspia. :D Ale zase nebolo to zlé čítanie, niektoré myšlienky boli vážne super.
      A ďakujem :)

      Odstrániť
  3. Taky jsem knize dala jen tři body. Žádné velké nadšení se nekonalo...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak ja som to hodnotila takto preto, lebo nebola som ani sklamaná, ale ani som z toho nepadla na zadok. Tej dobrej témy je dosť škoda, že to autor nevyužil lepšie, ale tak čo už :D

      Odstrániť
    2. To je prave to. Cekala jsem neco vic na emoce, vic o asteroidu a lidech...

      Odstrániť
  4. Kniha mě při vydání hodně zaujala, ale čím víc o ní čtu, tím míň mě láká. Podle mě je v takovém druhu příběhu trestuhodné nevyužití potenciálu když si autor udělá nosný pilíř z romantiky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak zase neber to tak, že fakt sa na každej stránke nič iné okrem toho neriešilo. Len si myslím, že to bolo zastúpené až príliš vzhľadom na to, čo sa vo svete dialo.
      jedna vec, ktorú som čakala, že sa začne riešila, tak autor akoby na ňu zabudol a koniec sa mi nezdal tiež dobrý, len to som do recenzie nepísal, lebo tento pohľad bol až príliš subjektívny a niekto podobné konce obľubuje. :D

      Odstrániť